Den norske kirke og Matsentralen

Den norske kirke og Matsentralen Norge har inngått en overordnet samarbeidsavtale. Formålet med denne avtalen er å legge til rette for samarbeid mellom matsentralene i Norge og Den norske kirke både på nasjonalt og lokalt nivå.

03.03.2023
    04.10.2023

Det er flere berøringspunkter mellom Den norske kirkes arbeid og Matsentralens. Dette dreier seg blant annet om å virkeliggjøre bærekraftsmålene, arbeid for klima og miljø, ansvarlig ressursbruk, arbeid mot utenforskap og for rettferdighet.

Med en økende fattigdom i Norge, og et behov for stadig å finne nye og bedre løsninger for å forvalte skaperverket og ta vare på miljøet – kan samarbeid med Matsentralen være én av flere muligheter for Den norske kirke til å finne nye måter å arbeide for «mer himmel på jord», som Den norske kirke har uttrykt det i sin visjon.

Mer informasjon om samarbeidet og hvordan dette kan løses, finnes i veilederen.

• Eksempel standardavtale

Eksempel på en standardavtale mellom en matsentral og mottakerorganisasjon finnes her:

Avtale mottakerorganisasjon - MAL.docx

• Veileder til samarbeidet

Veileder til samarbeidet med Matsentralen finnes her:

Veileder.pdf