Bønn om fred i domkirkene

De elleve domkirkene over hele landet vil holde åpent til bønn for fred en gang i uka fram til påske. Ressurser til inspirasjon og gjennomføring i andre kirker er nå klare.

Bønn om fred i domkirkene
Publisert 12. februar 2024
Oppdatert 16.02.2024

Mange kjenner på uroen i Europa og i Israel og Palestina. I fastetiden vil landets elleve domkirker inviterer til at folk kan komme og tenne et lys og be en bønn for fred.

– Vi er mange som erfarer at det er viktig å finne sammen i en urolig verden. Å dele både engasjement og bekymringer, og å be til Gud om rettferdighet og fred. Krig i Europa og i Midtøsten og klimakrise gjør oss urolige. Kirken er der for alle oss som en stabil havn i urolige tider. Der kan vi finne sammen og be om fred.

Det sier domprost i Oslo Pål Kristian Ballstad, som tok initiativet overfor de andre domprostene og domkirkene.

– Vi ser for oss en enkel liturgi med rom for alle som er bekymret.

Denne uken er det askeonsdag, så fredsbønnene i domkirkene starter opp i uke 8. Liturgi, plakater, film og andre planer vil publisers på ressursbanken.no i løpet av uke 7.

– Dette er også en invitasjon til alle menigheter om å henge seg på i den form som passer den enkelte menighet, avslutter Balstad.