Forbilder på nett

Tre animasjonsfilmer om at frivillige alltid er forbilder på nett

9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    VAKE kirkelig ressurssenter og Kirkerådet
    10.09.2019
    16.02.2023

Forbilder på nett

Disse tre filmene er laget av Kirkelig ressursenter og Kirkerådet, og er ment som utgangspunkt for undervisning og samtale med frivillige i kirken, om hvilke følger det å være frivillig i kirken kan ha for hva vi poster på nett.

Sosiale medier har blitt en integrert del av ungdoms hverdag, der relasjoner og nettverk bygges og leves ut. Skillet mellom "on screen" og "off screen" viskes stadig mer ut, og disse filmene er et fint virkemiddel for å skape refleksjon rundt holdninger, grenser og konsekvenser.

Filmene ønsker å skape bevissthet om:

• Rollen som forbilde, enten en er ansatt eller frivillig leder
    • Hva en skriver og deler, og hvem som kan se det og dele
    • Hva som kan oppleves krenkende eller invaderende

Filmene

Film 1 tar for seg en leder på konfirmantleir, som kommenterer på en konfirmant sitt bilde med hjerte. Konfirmanten, som er kjempeforelsket i lederen, tolker nok mer inn i det enn lederen hadde tenkt.

Film 2 tar for seg en leder for et Tween Sing-kor, som legger ut striglede selfies på instagram, som får 12-åringen i koret til å stå hjemme foran speilet å trekke inn magen. Når 12-åringen så kommer på korøvelse, holder den samme lederen andakt om å være seg selv.

Film 3 tar for seg lederen på en babysanggruppe, som tar bilde av en av babyene og legger ut på nett uten at foreldrene vet om det. Foreldrene ser bildet, og blir meget forferdet.

Alle filmene har punchlinen «Frivillige i kirka er forbilder på nett. Husk på det.»

For å laste ned: Klikk på filmens tittel og velg Download-knappen under filmen til høyre på vimeosiden.