Samklang

Vil du lære mer om hvordan tekster fra Det gamle testamentet kan leses og brukes? Mandag 27. november lanseres boken "Samklang, en antologi om Det gamle testamentet i den Den norske kirkes prekener" i Oslo.

Samklang
Publisert 17. november 2023
Oppdatert 21.11.2023

Lansering

Mandag 27. november kl. 13-15 lanseres boken Samklang, en antologi om Det gamle testamentet i den Den norske kirkes prekener.

Presentasjonen skjer i Kirkens hus, i Rådhusgata 1-3 i Oslo.

I gudstjenesten klinger ulike tekster sammen. Tekster fra Det gamle testamentet kan oppleves som fremmede eller vanskelige, men de kan også åpne og utvide. Samklang skal bidra til prekenforberedelser gjennom å utforske hvordan tekster fra Det gamle testamentet kan leses og brukes. Boken består av faglige artikler og tekstrefleksjoner som løfter opp tekstenes historie og gir eksempler på hvordan de kan gjøres relevante i vår tid.

Program

• Kort presentasjon av prosjektet og antologien Terje Stordalen, UiO, leder av NGTS
  • Smakebiter fra boken ved noen av bidragsyterne
  • Respons til prosjektet ved biskop Kari Veiteberg
  • Korte hilsener fra Kirkerådet, Presteforeningen og Verbum forlag

Det blir enkle forfriskninger og anledning til å stille spørsmål eller gi kommentarer til presentasjonene.

Samklang er en del av et prosjekt på oppdrag fra Kirkerådet, ledet av Norsk Gammeltestamentlig Selskap (NGTS) i samarbeid med Presteforeningen. Antologien gis ut av Verbum.

Eventuelle spørsmål kan rettes til NGTS v/leder Terje Stordalen (terje.stordalen@teologi.uio.no)

• Mathias Gillebo Seniorrådgiver, seksjon for gudstjenesteliv og kultur mg732@kirken.no