Foto: kirken.no

Fortellerhansken

En kreativ formidlingsmåte om dåp.

3-5, 6-8, 9-12
    Kirkerådet, i samarbeid med Evangelische Kirche von Westfalen/Tyskland
    04.04.2019

Fortellerhansken

Alt blir snudd - igjen og igjen. En fortellerhanske er en fortelling om dåpen.

På samme måte som nyfødte må lære livet å kjenne, må de døpte lære å kjenne den treenige Gud som de døpes til. Men hvordan snakke med barn om dåp og dåpens gave? Fortellerhansken er utviklet av Kirkerådet i forbindelse med trosopplæringstiltaket «Gratulerer med dåpen».

Den er inspirert av den engelske Story Bag og ideen er hentet fra kirken i Westfalen i Tyskland. Fortellerhansken er et verktøy som kan brukes til å fortelle om dåpen for barn/unge. Den egner seg også godt som utgangspunkt til en samtale med barn. Hansken kan brukes under et opplegg med barn eller i en gudstjeneste.

Idé: Kerstin Othmer-Haake, Evangelische Kirche von Westfalen/Tyskland

Manus

Fortellerhansken er en kreativ formidlingsmåte for å fortelle om dåp som en helhetlig fortelling. Forslag til manus finner du her på nynorsk og bokmål.

Lag gjerne en egen variant og tilpass lokale forhold og målgruppe! Her er et eksempel på egen variant fra Torshov og Lilleborg menighet. Om du forteller til døpte og udøpte samtidig bør du enkelt endre noe på teksten.

Fortellerhansken kan skaffes fra bispedømmekotorene. Ta kontakt med rådgiveren for trosopplæring.

Introduksjonsfilm til fortellerhansken
    Denne filmen viser hvordan fortellerhansken enkelt kan brukes i undervisning om dåp, som en del av en preken eller som utgangspunkt for en samtale om dåp.

Teksting: Trykk på tekstsymbolet ved siden av tannhjulet for å se filmen med teksting.