Halloween

Foto: Daniel Haaf, Unsplash

Halloween

Det nærmer seg allehelgensaften. Her finner du forslag til trygge, engasjerende og morsomme opplegg for Halloween og HalloVenn.

3-5, 6-8, 9-12, 13-15
    Flere
    21.10.2022
    01.11.2023

Det finnes mange måter å feire Halloween på. I denne ressursen finner du noen ideer, utprøvd i menigheter.

Haslum menighet: En klassisk Halloween feiring med muffinslaging, lykter, og poster du kan gjennomføre ute.

Tjøme menighet: HalloVenn, et mindre skummelt alternativ som passer godt for de minste.

Grorud samarbeidsenhet: En litt skummel aften med vandring på gravplassen og i krypkjellere. Egnet for større barn.

Borg menighet: Tips til enkel hobbyaktivitet som passer alle aldre

• Halloween - Haslum

Her finner du opplegg, ideer til aktiviteter og flyer:

Utarbeidet av Haslum menighet

• HalloVenn - Tjøme

HalloVenn - et positivt alternativ til halloween med fokus på gode venner.

Erfaringsdeling fra Tjøme menighet.

IMG_0364.JPG

Det er økt press på Halloween feiring, også for de minste barna. Derfor har HalloVenn blitt en tradisjon og en trygg og morsom måte å markere 31.10 på, som ønskes velkommen av barneforeldre i Tjøme. På HalloVenn er det fokus på vennskap, utkleding og selvfølgelig GODTERI.

Menigheten ønsker å lage et arrangement hvor alle barn kan komme. Det er lite fokus på kostbare og skumle kostymer. Her er «bruk det du har». Mange lager egne kostymer, av barn, ungdom og voksne. Arrangementet er selvfølgelig gratis.

Tema er gammeldags tivoli og hele huset tas i bruk. I midten av hovedrommet er det en godteribank. Her kan barna velge godteri ettersom hvor mange klistermerker de har spart.

Barn og voksne kan komme og gå som de vil, og mange av de større barna tar HalloVenn som en del av «runden» med å gå «knask og knep».

Menigheten opplever at dette engasjerer både ansatte og frivillige. Det er lett å få med frivillige, også utenfor den gruppen som vanligvis blir spurt.

Her finner du:

1. Opplegg
    2. Plakat fra 2022
    3. Hva som kan gå galt (risiko og tiltak + 2021 plakat)
    4. Navneliste
    Utviklet av Tjøme menighet med utgangspunkt i HalloVenn-opplegget.
  • Halloween - Grorud

Halloweenfeiring

lys 235.jpg

Illustrasjonsfoto: Zac Frith

Kirkegårdsvandring, historien bak allehelgensdag, skummel mat og spøkelseshistorier.

Halloweensamlingen inneholder vandring på kirkegården og i kirkekrypt/kjeller. Vi har bålkos, poster med aktiviteter og også noen skremmestasjoner.

På slutten av opplegget har vi en samling i koret i kirken. Kirken er kun opplyst av stearinlys. Vi forteller om halloweentradisjonens bakgrunn, om allehelgens dag, om alle dødes dag, og om kirkens håp om et liv etter døden. Den halve alterringen er et veldig flott bilde på dette.

Tenåringene får lære om allehelgensdag som kristen tradisjon, og om halloweens forhold til dette. Videre får de høre om det kristne rituale for begravelse, og om det evige livets håp som kirken forkynner.

halloweengrorud 235.jpg

Last ned program og invitasjon her.

Laget av Grorud samarbeidsenhet.
  • Enkel hobbyaktivitet

Gresskar i leire.jpeg
    Materialer: Silk clay i fargene grønn, oransje og brun/svart

Passer for: alle aldre

Vanskelighetsgrad: lett

FREMGANGSMÅTE:

1. Lag en klump med oransje leire som en ball.

2. Ta en tråd rundt ballen og stram forsiktig til slik at det blir et hakk i ballen. Gjør dette flere steder rundt ballen slik at det får en form som et gresskar.

3. Lag en stilk med grønn leire.

4. Lag øyne og munn med brun/svart leire.

Etter inspirasjon av cchobby.no har vi laget spøkelser i refleksfolie. Her kan det også lages andre former.

Tips fra Borg menighet