Illustrasjonsfoto: pexels.com

Konfirmandcenter Danmark
    14.09.2022

Påskeduken

Påskeduken er er et meter bredt og 22 meter langt banner/teppe som kan legges ut i kirkerommet.

Påskeduken inviterer til en vandring hvor vi med føttene våre opplever og gjennomlever hele lidelseshistorien fra palmesøndag til påskemorgen. Den kan også suppleres med andre sanseerfaringer. Alle bildene på duken er tatt og gjengitt med en naturlig avstand, så synsfeltet passer med det man ser.

Man går på palmegreiner, gjennom sand, over bordet hvor Jesus spiste sitt siste måltid med disiplene sine, videre til hagen i Getsemane, man er tett på pågripelsen og domsavsigelsen, på Via Dolorosa, og i korsets skygge utrykkes veien inn i mørket og etter et totalt mørke møter vi oppstandelsen.

Det er utarbeidet veiledning til påskeduken.

Selvom man ikke kjøper duken inneholder veiledningen mange tips og ideer til hvordan man kan jobbe med tematikken.

Se filmen med hele påskeduken her:

Duken er utviklet av Folkekirkens Konfirmandcenter i Danmark.

Det har ikke vært mulig å bestille påskeduken på en stund, men fra 1. august 2022 er både påskeduken og nyheten juleduken tilgjengelig for bestilling igjen. Sjekk denne nettsiden for omtale, video og mulighet for forhåndsbestilling.

Ny pris fra 2022: 7700 Norske kroner, dette inkluderer frakt og toll.