Tilbud for hørselshemmede barn i kirken

Her finner du beskrivelse av tilbud til hørselshemmede barn i kirken.

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Døvekirken
    25.04.2013
    30.10.2023

Mange foreldre av hørselshemmede barn vet ikke at Døvekirken tilrettelegger for fellesskap, aktiviteter og menighetsliv for nettopp denne gruppen. Derfor er det viktig å spre informasjon til døve/hørselshemmede barn og unge, og deres foreldre, rundt om i landet. Dette er en brosjyre om arbeid med trosopplæring. Finnes også på tegnspråk, se video her.

En brosjyre som gjerne kan ligge fremme på menighetshuset.

Døvekirken har blant annet laget en app, «Konfirmanttekster», der mange av tekstene som blir brukt under konfirmasjon er oversatt til tegnespråk.

Døvekirken har også oversatt alle liturgiene til tegnespråk. Sjekk ut tegnliturgi.no.

Du kan også besøke døvekirkens nettside.

• App Konfirmanttekster

KONFIRMANTTEKSTER

Den lille bibelen, Fader vår, den apostoliske tros, bekjennelsen, misjonsbefalingen og de ti bud er lett tilgjengelig på norsk for hørende konfirmanter. Det er også lett for å få dem på en lapp for å tilegne seg tekstene. Norsk tegnspråk som er morsmålet til døve og hørselshemmede barn og unge har ingen skriftspråk og kan derfor heller ikke skrives ned på en lapp. Konfirmantene i Døvekirken ba derfor om å få en app som de kan laste ned på mobilen og som viser konfirmanttekstene på tegnspråk uten at de trenger å bruke datatrafikk. Nå er det de og alle andre som er interessert som kan laste ned appen «Konfirmanttekstene» gratis. Appen er på 10 MB og inneholder tekster og kontaktinformasjonen til trosopplærerne. Appen som er utviklet av Døvekirken med støtte fra «Størst av alt» krever bevisst ingen rettigheter på mobilen slik at den er trygt og lett tilgjengelig for alle ikke bare konfirmanter. Den kan også brukes i tilrettelagt undervisning eller som hjelp til å huske tekstene i lokale menigheter.

Appen er ute på playstore og appstore. Den er gratis og tilgjengelig for alle mobiler og nettbrett som går på Android og MacOX.