BIFF Kontekstuell bibellesing

06.11.2018

Utviklet med støtte fra Størst av alt - trosopplæring i Den norske kirke

BIFF - et kontekstuelt bibelstudieopplegg

BIFF er et Bibelstudieopplegg som jobber Interkulturelt og har en Folkelig profil og en Frigjørende målsetting. Opplegget er utarbeidet av VID Misjonshøgskolen, der grupper i Norge, Madagaskar og Thailand har lest de samme bibeltekstene.

Last ned BIFF Manual for veiledning og tips til hvordan man kan gjennomføre et slikt opplegg med en gruppe ungdommer.

Min brors vokter

Les også to essay i heftet Min brors vokter, skrevet av Knut Holter, på bakgrunn av forskningsprosjektet med kontekstuell bibellesing:

Det første eksemplet dreier seg om to husfellesskap av «voksne» bibellesere, det ene i Stavanger og det andre i Fianarantsoa (Madagaskar). De leste fortellingen om Kain og Abel (1 Mosebok 4) sammen. Det andre eksemplet dreier seg om tre bibelgrupper for ungdom på 16-18 år, den ene fra Stavanger, den andre fra Antananarivo (Madagaskar) og den tredje fra Bangkok (Thailand). Teksten de leste sammen var den om sønnen som kom hjem (Lukas 15).

Begge de to tekstene handler om to brødre. Og prosjektene – og hele tenkningen bak – dreier seg også om det å være søsken og som dette å lære av hverandre. Deltakerne i de to prosjektene har sagt at de har lært noe – som kristne, som bibellesere, og som mennesker – av å lese Bibelen sammen med folk fra andre deler av verden.

Les oppdaterte forskningsartikler på denne nettsiden.