Foto: Fagerborg menighet

Potterpåske

Filmmaraton med Harry Potter-filmene, Pottergudstjeneste og tryllestavverksted.

13-15, 16-18
    2 døgn
    Fagerborg menighet
    07.09.2018
    02.09.2022

Potterpåske

Harry Potter-universet er ideellt for å få med ungdommer til å feire påske. Bøkene og filmene har tydelige referanser til det kristne påskebudskapet.

I dette opplegget er det maraton med alle åtte filmene og pottergudstjeneste. I tillegg kan man lage relevante aktiviteter som tryllestavverksted, rumpeldunkturnering og eliksirundervisning.

Les mer under PLANLEGGING og INNHOLD.

Klikk her for å lese bakgrunn, tema og innhold for Potterpåske, hentet fra plan for trosopplæring i Fagerborg menighet.

Radiogudstjeneste

Hør Harry Potter-gudstjenesten fra Fagerborg kirke 22.04.19, i NRK Radio.

Planlegging

• Last ned programskisse her.
    • Programmet må tilpasses lokalt, f.eks kan man se filmene på dagtid dersom man har et lystett rom.

Aktiviteter og utstyr

• Prosjektor, lerret og lydutstyr kan leies for en rimelig penge. De fleste menigheter har lerret/prosjektor/skjerm som kan brukes, men det er fint å kunne sette opp en stor skjerm framme i koret slik at man kan se «rett fram».
    • Pynt og dekor til kirka, kan kjøpes inn rimelig. F.eks farget stoff i «husfargene», store sterainlys, evt spindelvev osv.
    • Utstyr til tryllestavverksted/eliksirundervisning må også kjøpes inn.

Film og lisens

• Man må ha filmene, enten på dvd/blu-ray eller leie de på itunes eller lignende.
    • Man må ha lisens for å vise filmene foran en forsamling. Flere menigheter har en årslisens, men det går også an å kjøpe til enkeltarrangement. Se for eksempel http://www.mplc.no/ eller http://www.norwegianfilm.as/

Mat

• Kjøp inn og sett fram et bord med saft/vann og glass som står framme hele tiden, særlig under filmene.
    • Mandag serveres enkel (og rimelig) tomatsuppe som lages i kirken.
    • Søndag og mandag kveld tar man opp bestilling av pizza hos deltakere, og bestiller/henter hos lokal pizzabaker. Samler inn kontant fra deltakere – slik at dette går i null.
    • Deltakerne har selv med øvrig mat (og snacks/brus/godteri) som de spiser når de ønsker.

Pottergudstjeneste

• En gudstjeneste med de sentrale elementene: Åpningsord, bønn, tekstlesning, preken, nattverd, salmer.
    • Et ønske om å bruke filmmusikken, perspektiver fra bøkene, symboler som dødstalismanene og speilet Mørd, for å berike opplevelsen av gudstjenesten og Potter-universet
    • Last ned kjøreplan for Pottergudstjeneste her.
    • Last ned prekenutkast til gudstjenesten her.

Alle foto: Fagerborg menighet