Dragekjemperne

Friluftsopplegg knyttet til legenden om St. Georg

KFUK-KFUM-speiderne
    01.02.2017

Utviklet med støtte fra «Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke»

Dragekjemperne er et ferdig opplegg knyttet til legenden om St. Georg, og inneholder forslag til gudstjeneste, rollespill og ulike aktiviteter hvor trosopplæring og friluftsliv går hånd i hånd. Ved hjelp av dette opplegget kan menigheten tilby et spennende trosopplæringstiltak for 9 og 10-åringer. Opplegget strekker seg over en helg. Gjennom blant annet gudstjeneste, rollespill og ulike aktiviteter som favner både trosopplæring og friluftsliv, kan dere gi barna gode opplevelser og nyttige erfaringer de kan ta med seg videre.

Dragekjemperne er utarbeidet av KFUK-KFUM-speiderne. Verdiene kristen tro, fellesskap, personlig utvikling, friluftsliv og samfunnsengasjement, er fundamentet for organisasjonens arbeid. Det er naturlig at speidergrupper samarbeider med menighetene når det gjelder feiringen av St. Georg, som også er speiderbevegelsens skytshelgen.

Dragekjemperne kan gjennomføres sammen med den lokale speidergruppen, men det er også enkelt for menigheter uten speidergrupper å gjennomføre tiltaket. Hvis menigheten derimot har en speidergruppe vil dette være en god måte å få barna inn i menighetens varige barne- og ungdomsarbeid. Og har ikke menigheten speidere fra før kan kanskje Dragekjemperne inspirere til å starte eget speiderarbeid?

Speiderne marker St. Georgsdagen 23. april og det kan derfor være naturlig å legge dette tiltaket rundt denne datoen.

I deltakerheftet og prosjektveiledningen finner du alt du trenger for å gjennomføre helgen. Begge deler kan også kjøpes ferdig printet på speiderbutikken.no. Her får dere også kjøpt deltagerskjerf, merker og skinn til skjerf-ring.

tlf. 22 99 15 50