Kirken i russetida

Foto: Finn Folke Thorp

Kirken i russetida

Varme pledd, vafler og åpne kyrkjerom for ungdommar.

Flere
    20.08.2018

Samleressurs om Kirken i russetiden. Har du noe å dele?
    Send e-post til Ressursbanken!

Russetid

Som en tjenende kirke skal man være til stede for folk der de er. I april og mai kan man legge til rette for å møte russ på slutten av russetiden. Dette er kanskje særlig aktuelt på kvelds- og nattestid i helgene, og opplegget kan planlegges i samarbeid med diakonarbeidet.

Mainetter i Steinkjær

Kirken har kvelds/nattåpent på de store festdagene for russen, natt til 1.mai og natt til 17.mai. Ansatte og frivillige i kirken åpner kirken kl 21, steker vafler, og setter fram kaffe, te og saft. Maten er gratis for russen, og kan sponses av en lokal butikk eller at frivillige leverer ferdig vaffelrøre.

Voksne (ansatte og frivillige) tar i mot ungdommene når de kommer. Mat, drikke og varme pledd er det som tilbys - og samtale med en voksen viss noen ønsker det. Framme i kirka kan ungdommene tenne telys og slappe av. Det er fint viss prest, kateket eller ledere fra konfirmasjonstiden er med, det kan bli et hyggelig gjensyn.

Ved ankomst blir alle ungdommene registrert med navn og lokalkirke, for å garantere at alle blir sett ved ankomst.

Varmebuss på russetreff

I samarbeid med diakoniforbundet har kirkene i Oslo, Bærum og Asker vært til stede på russetreffet på Tryvann med varmebuss. Varmebussen har frivillige og ansatte som tilbyr pledd, drikke, mobilladere, behagelig lydnivå og samtaler.

Medarbeiderne er diakoner, diakonstudenter og andre kirkelige ansatte som har sett viktigheten av diakonal tilstedeværelse ved et slik arrangement hvor flere ungdommer er beruset, sårbare, slitne og/eller av andre grunner har behov for omsorg fra voksne. Last ned og les prosjektbeskrivelse her.

Varme i mainatt

Kristiansund kirke åpner døren i samarbeid med Røde kors og natteravnene. Ungdommer som fester i russetiden får tilbud om mat, kaffe og varme i telt. Mange av ungdommene som kommer, og det viktigste er mat, drikke og varme, og at de blir sett og føler seg trygge.

Grill en biskop

Under bispevisitas i Tynset ble biskopen "grillet" med spørsmål fra russen, som hadde forebredet spørsmål på forhånd. Les avisartikkel hos Østlendingen her.