Gudstjeneste om barns rettigheter

Foto: Kent Inge Olsen , UNICEF Norge

Gudstjeneste om barns rettigheter

Ressurser til markering av barnekonvensjonen og FNs barnedag

6-8, 9-12, 13-15, voksne/familie
    1 time
    Kirkerådet i samarbeid med Oslo bispedømme
    20.09.2019
    02.10.2023

Gudstjenesten er utviklet i anledning FNs barnedag 20.november som markeres hvert år for å bevisstgjøre barn og voksne om barns rettigheter. Menigheter inviteres til å tematisere barns rettigheter rundt denne dagen eller på freds- og menneskerettighetsdagen.

Flere ressurser om barns rettigheter finner du her.

• Innhold

Gudstjenesteressurser

Inneholder forslag for preken, forbønn, samlingsbønn og salmer.

Gudstjenesteressurser

Bønnevandring

Bønnevandringen er laget til utvalgte bilder fra Barnas Rettighetskort. Bestilles gratis hos UNICEF Undervisning

Rettighetskortene er fine fotografier av barn i forskjellige livsituasjoner som kan brukes til samtaler med barn om barns rettigheter.

Det er utviklet bønnevandringsplakater som brukes sammen med Rettighetskortene. De kan printes ut og brukes som de er. Siste side viser en oversikt over stasjonene og materiell som trengs i tillegg.

Dette er et av bildene fra Rettighetskortene:

Alle barn har rett til å leke. Barna heter Benjamin, Johanne Elisa og Katrin Agne. Benjamin er åtte år, de to jentene er fem. De er i et lekeland som ligger i Sarpsborg.

Foto: Kent Inge Olsen, UNICEF Norge