Kirkestua

En podcast for ungdom om påsken

13-15, 16-18
    Kirkerådet
    29.01.2021

Christine Andreassen og Maria Saxegaard dykker ned i påsken i podkasten Kirkestua! Det handler om påske, og du får hver dag møte en ny gjest. I Kirkestua får du rett og slett kirka rett inn i stua der du er.

Kirkestua ble laget til konfirmanter påsken 2020, men kan høres igjen.

Vi starter med palmesøndag, før vi beveger oss inn i skjærtorsdag, og avslutter 2. påskedag.

Podcasten finner du på Spotify, eller din podcast app for Iphone eller android.

Under kan du finne refleksjonsspørsmål til hver episode som kan gis til konfirmanter, eller du kan jobbe med de selv.

Du finner også spørsmålene på kirken.no/kirkestua

Refleksjonsspørsmål

Tenk for deg selv, FaceTime en venn eller ta opp spørsmålene under middagen. Kanskje du oppdager noe nytt i fortellingen?

1. episode: Palmesøndag

• Hva betyr påsken for deg?
    • Jesus som leder: Hva tenker du om Jesus sin lederstil?
    • Kan du kjenne igjen plottet i påskefortellingen i andre filmer eller bøker du har sett eller lest?
    • Hva kan du gjøre for å skape palme-fest-stemning hjemme?

2. episode: Skjærtorsdag

• Reflekter over fotvaskingen, og tenk på hvor du kan bruke det som et forbilde både i ditt lokalmiljø og i verden.

• Hva kan nattverden bety for deg?

3. episode: Langfredag

• Hva i langfredagsfortellingen gjorde mest inntrykk på deg, og hvorfor?
    • Peter fornektet Jesus selv om han var sikker på at det aldri skulle skje. I hvilke situasjoner kan det være vanskelig å stå opp for andre eller seg selv?
    • Jesus kjenner på ensomhet før han skal dø, og påsken i år er litt annerledes enn andre. Hva kan du gjøre for noen andre så de kan føle seg litt mindre ensomme?

4. episode: Påskeaften

• I dagens fortelling møter vi flere kvinner. Har du noen kvinnelige forbilder? Hvem, og hvorfor?

• I dag venter vi på Jesu oppstandelse. Hva kan du gjøre mens du venter?

• Dagens utfordring: tenn et lys for noe eller noen du tenker på.

5. episode: 1. påskedag

• Hvorfor er påskefortellingen fortsatt viktig i dag?

• Oppstandelse er vanskelig å forstå. Prøv å sette ord på hva det kan bety for oss.

• Påsken handler om kampen mellom det gode og det onde. Har du noen andre fortellinger som handler om det samme?

6. episode: 2. påskedag

• Hva kan vi lære av en fortelling som skjedde for 2000 år siden?
    • Hva er det med påskens budskap som treffer deg?
    • Denne fortellingen handler om en vandring. Jesus sier: “Jeg er veien, sannheten og livet”, hva tenker du dette betyr?