Foto: Bo Mathisen

Åpen påskekirke

Påskevandring for familien, korsvandring, plakater for åpne kirker.

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Kirkerådet og Bispemøtet
    23.03.2021
    29.02.2024

Åpen påskekirke

Bruk kirkerommet og området rundt i påskehøytiden. Her er tekster til en korsvandring i kirkerommet som består av 14 tekster og illustrasjoner som følger Jesus fra han blir dømt til døden til han blir gravlagt. De besøkende kan vandre fra tekst til tekst og gjennom dem ta del i Jesu lidelseshistorie. Alle tekstene er hentet fra Den katolske kirkes bønnebok og bearbeidet av Hilde Reinertsen Myhrer.

Påskevandringer og aktiviteter kan skje ute ved kirka dersom beliggenhet og kirketomt tillater det. Dersom det ikke er mulig, kan en påskevandring skje ved en park eller annet friluftsområde, en gapahuk, ved barnehagens eller skolens friluftsområde, osv. Vandringer kan tilrettelegges for alle aldersgrupper og kan tilbys barnehager og skoler. Vandringene kan også brukes i trosopplæringen for barn og unge, og ellers være tilgjengelige for familier og andre interesserte i soknet. Målet er at vandringene gir et møte med påskens innhold og budskap.

Last ned ressursene

Beskrivelse av åpen påskekirke
    En kort innledning til ressursene med forslag til lokale variasjoner

Korsvandring
    14 poster som dukker ned i påskefortellingen som passer best til voksne. Postene kan henges opp ute og inne.

I 2022 fikk disse postene nye bilder. Trykk her for å komme til den reviderte ressursen

Påskevandring
    Passer best til familier med barn. Seks poster som kan henges opp ute eller inne. Fire av arkene har ett tilhørende ark med bibeltekst som kan henges opp ved siden av aktivitetsposten. Fyll gjerne inn lokal emneknagg (eksempel: #påskevandring) eller informasjon om lokal sosiale medie-profiler på det innledende arket. Dersom menigheten ikke har en lokal sosiale medie-profil, kan dere gjerne fylle inn Den norske kirkes nasjonale instagramprofil @den_norske_kirke.

Langfredagsvandring

Passer best til voksne. Langfredagsvandring utendørs, også kjent som korsveiandakt, er i utgangspunktet en katolsk tradisjon som også er i bruk i en del menigheter i Den norske kirke. Ressurser til de ulike stasjonene eller stoppene i vandringen, bør preges lokalt blant annet utfra hvilke bygninger eller steder som besøkes på vandringen.

Man kan ha en bibeltekst og en bønn, eventuelt en kort refleksjon for hver stasjon, samt et vers fra en salme.

Plakater åpen kirke

Last ned plakater som kan henges på kirkedøren eller oppslagstavle for å invitere inn i kirkerommet! Om du ønsker å legge til mer informasjon kan du bruke word-filen.

Nye liturgiforslag

Nedenfor finner du også et dokument med de nye liturgiforslagene for skjærtorsdag, langfredag og påskenatt, som Kirkerådet i januar vedtok å sende på høring. Kirkerådet har gitt tillatelse til å prøve ut liturgiene i kommende påske. Ved kortere utendørsgudstjenester kan utdrag av liturgiene brukes.

• Bilder og maler

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy i påsken

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.