Bilde: Oddernes menighet

Sjørøverfest

Møt en sjørøver, bli med på skattejakt og hør spennende bibelhistorier!

Noen timer
    Oddernes menighet
    09.10.2012

Sjørøverfest

Sjørøverfest som inneholder dramatisering, sjørøvermusikk, møte med en sjørøver, skattejakt, fisking, bibelfortellinger, sang og mat.

Skattejakt for femåringer som starter ute i en båt og avsluttes ved døpefonten der barna får se seg selv i et speil og høre at de er Guds dyrebare skatt. Barna får bli kjente med både kirken og Bibelen.

Ressursen har også en invitasjon til barna, samt et godt og informativt brev som sendes foreldre i forkant.

Kan brukes som inspirasjon til karneval/ fastelavnsfest.

Erfaringer fra Sarbsborg menighet:

"Vi fant dette opplegget i ressursbanken i 2016 og brukte dette som inspirasjon til å utvikle
    samling for fireåringer i forkant av fireårsbok. Å bli invitert på sjørøverfest var kjempe stas. Veldig fornøyde med oppslutningen. Samlingen vi hadde tidligere hadde innhold dåp og bli kjent i kirken – det kjempe lett å flette dette inn i temaet sjørøverfest.

Vi forenklet skuespillet en del – konsentrerer oss om fortellingen om Jesus stiller stormen og forteller kort om dåp som en stor skatt uten å trekke inn fortellingen om perlen. etterpå har vi skattejakt i kirken. de får dåpspåminnelse i døpefonten, cden alle synger takk fra skatteliste, gullmynt av sjørøveren, tatovering, fiske søndagsskoleblad og litt reklame fra båten.

Postene er ulike steder i kirken og ute slik at barna får bevege seg rundt i kirkerommet – også oppe ved orgelet. Vi serverer pølser, saft – ett år blå og grønn, ett år med rotte, og har vært heldige å få noen flinke mammaer til å bake sjørøverkake. Tusen takk for ide til et supert opplegg."

• Planlegging

• Kommunikasjon