Agent for rettferdighet

Bilde: IKO

Agent for rettferdighet

Samlinger med fokus på miljø og internasjonal solidaritet i fastetiden

• Varighet
    Én til tre samlinger
    Kirkens Nødhjelp og IKO
    09.11.2017

”Agent for rettferdighet” er et trosopplæringsopplegg for barn med fokus på fastetiden og internasjonal solidaritet.

Gjennom aktiviteter, refleksjoner og bibelfortellinger ønsker vi å gi barna mulighet til å tenke rundt rettferdighet, både lokalt og globalt, og vi ønsker også å utfordre dem til å være med å handle i kampen for rettferdighet. Opplegget tar utgangspunkt i fastetiden, og ønsker å bidra til å gi denne tiden et innhold spesielt med fokus på solidaritet.

Barna får med seg et klippekort med ulike oppdrag for en rettferdig verden; f.eks å gå på skattejakt etter fairtrade produkter, enten i kjøkkenskapet hjemme eller i nærbutikken, og å delta i Kirkens Nødhjelps fasteaksjon på ulike måter. De er også velkomne til å ta med en voksen og bli med som bøssebærer på aksjonsdagen.

Ressursen inneholder også aktiviteter og opplegg rundt: jordens vev, å dele, verden er urettferdig, reisen, fattigdom, urettferdighet, Tanzania, solidaritet og handling, Kims lek og skattejakt, forberedelsestid, Matt 4,1-11, Jes 58,6-8, syndsbekjennelse, askeonsdag, håp, påske, oppstandelse, nytt liv, fasteaksjon, fairtrade, grønn trosopplæring.

Opplegget er utviklet av IKO og Kirkens Nødhjelp, og knytter seg opp mot Kirkens Nødhjelps fasteaksjon.

Veiledningshefte

Klippekort

Diplom

Til opplegget er det et pluss å ha tilgang på følgende, men ikke et must:

– Musikalen "Å, så vakkert". Bestilles via IKO
    – Agentarmbånd  (Bestilles ved å sende en e-post til: fasteaksjonen@nca.no. Merk e-posten med tittel «Agentarmbånd»)

Sommerskole: Agent for rettferdighet

Trosopplæringen i Haslum har utviklet opplegget rundt Agent for rettferdighet til en hel uke i starten/slutten av sommerferien. Se innhold og programforslaget her.

• Kommunikasjon