Kirken logo
Trosopplæring i naturen

Foto: NMS Camp Sjusjøen

Trosopplæring i naturen

Aktiviteter, opplevelser samtidig som trosopplæring i naturen

  • Alder
    9-12, 13-15
  • Laget av
    Hamar Bispedømme og NMS Camp Sjusjøen Mesnali
  • Publisert
    12.10.2012
  • Oppdatert
    22.09.2023
  • Beskrivelse

    Utviklet med støtte fra Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke.

    Trosopplæring i nauren

    Hamar Bispedømme og NMS Camp Sjusjøen Mesnali utviklet et opplegg om trosopplæring i naturen. Tanken bak opplegget er at trosopplæring og uteaktiviteter kan forenes, og ikke bør skilles fra hverandre.

    Under Innhold ligger innholdet i opplegget, som inneholder konfirmantdag, utegudstjeneste, ressurser til SOFA-løype og diverse rollespill og aktiviteter. Opplegget ble er tilpasset uteområdet på NMS Camp Sjusjøen, men kan lett tilpasses til aktiviteter lokalt.

    Prosjektet har utformet verdier for trosopplæring i naturen:

    • Naturkjennskap og opplevelse: gjennom opplevelser i og kjennskap til naturen blir man et tryggere individ i naturen og i samhandling med andre mennesker.
    • Respekt: gjennom friluftslivet lærer man seg respekt for naturen, andre mennesker og seg selv.
    • Forkynnelse: gi en opplevelse av naturen som Guds skaperverk, mennesket sin plass i skaperverket og behovet for en ansvarlig forvaltning.
    • Fellesskap: oppleve en gruppe der spørsmål, meninger og tanker blir utfordrett, respektert og tatt på alvor.
    • Ledertrening: gjennom friluftsliv, fellesskapsøvelser og samtaler underveis blir ungdom tryggere på seg selv, og vil selv kunne bli ledere i menighet eller organisasjon.
    • Aktivitet: ulike aktiviteter i naturen blir brukt som en metode til å nå de overordnede målene: friluftslivskjennskap, forkynnelse, fellesskap. 
  • Innhold

    Innhold

    Innholdet er tilpasset NMS Camp Sjusjøen der det permanent er en skogskirke og en SOFA-løype med fastbygde element. Dette må tilpasses lokalt, og en kan enkelt sette opp midlertidige løsninger i naturen for trosopplæringstiltaket.