Åpen julekirke

Her er ulike idéer og ressurser til aktiviteter som kan gjennomføres i og utenfor kirken i julen. Alt materiell kan tilpasses lokale forhold og ønsker.

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Kirkerådet
    28.11.2022
    06.12.2022

Her er forslag til julevandringer som kan skje ute ved kirka dersom beliggenhet og kirketomt tillater det, eller inne i selve kirkerommet.

Et annet fint tiltak er å holde kirkene åpne for lystenning og stillhet i adventstiden. Når det nærmer seg jul, er det ekstra fint å få besøke en julepyntet kirke. Som bakgrunnstekstene viser ble heftet Åpen julekirke ble laget i forbindelse med nedstenginger i koronatiden, men her er tidløst julemateriell.

Nytt i 2022 - julefolder

Det er laget en liten julefolder (tosidig A4-størrelse) som kan deles ut på for eksempel institusjoner, på samlinger utenfor kirken, eller folderen kan ligge tilgjengelig i kirkerommet. Folderen inneholder juleevangeliet, en kort juleandakt og to julesalmer. Folderen er laget i word, og menigheten setter inn eget menighetsnavn. Folderen er tilgjengelig på bokmål og nyorsk

Du finner følgende:

Alle pdf-dokumentene:

Plakater om Åpen julekirke til oppheng og gatebukker i word-format, stående liggende, A4 og A3 (zip):

• Illustrasjoner

Illustrasjonene er nedlastbare som png-filer. Høyreklipp på bilde og velg "lagre som". Du kan også laste ned en zip-mappe med alle illustrasjonene

Illustrasjon: Miksmaster Creative · miksmaster.no (må oppgis ved bruk).

betlehemsstjerne.pngengel.png folde hender.png josef maria.pngJulekrybbe.png   julekule.png julekurv.pngjulelenke.png Juletre.png  lys.png stjerne.png tenn lys.png

Her er illustrasjonene i pdf-format. Høyreklipp på bilde og velg "lagre som". Du kan også laste ned en zip-mappe med alle illustrasjonene i pdf

Illustrasjon: Miksmaster Creative · miksmaster.no (må oppgis ved bruk).

betlehemsstjerne.pdf | engel.pdf | folde hender.pdf | josef maria.pdf

Julekrybbe.pdf | julekule.pdfjulekurv.pdf | julelenke.pdf

Juletre.pdf | lys.pdfstjerne.pdf | tenn lys.pdf

• Maler og bilder

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.