Førsteklasses

Markering av skolestart i kirken. Gjør stas på førsteklassingene!

3-5, 6-8
    Forskjellig
    Kirkerådet i samarbeid med IKO
    26.06.2014

Førsteklasses

Å begynne på skolen er en viktig begivenhet og overgang som de fleste markerer. Gjerne med ny sekk, pennal og nye klær, og en tar bilder for å dokumentere første skoledag. Når noe nytt skjer i barnets liv, kan kirka være tilstede ved å invitere barn og foreldre til samlinger. Her finner du ressurser for trosopplæring av forskjellig omfang i forbindelse med skolestart.

RESSURSER FRA MENIGHETER

Brev, tilbud om 6-årsbok og tegnehefte (fra Vestby kirke):

førsteklasses invitasjon 2020

hilsen førsteklassses

tegnehefte

Digital samling (fra Manglerud menighet)

Helt førsteklasses-samling (forkortet versjon til deling, Dropbox)

Helt førsteklasses-samling full versjon med oppgaver i slutten (Dropbox)

Førsteklasses - skolestartmarkering from Den norske kirke on Vimeo.

Førsteklasses er samlinger med gudstjeneste og samlinger om bibelfortellingene.

Førsteklasses kan gjennomføres med varierende omfang:

• Mini er en skolestartsgudstjeneste uten tilhørende samlinger. Gudstjenesten inneholder blant annet bønnevandring.
    • Midi er 2-3 samlinger med skolestartsgudstjeneste.
    • Maxi er flere samlinger over et lengre tidsrom, også kalt dåpsskole.

(Sakkeus i treet, Bjugn menighet, Foto: Vidar Schanke)

Kontakt: kf594@kirken.no

Planlegging

Hva er viktig å tenke på for å skape god trosopplæring for seksåringer? På denne siden finner du verdifulle pedagogiske og praktiske innspill til dette.

Å være skolestarter
    Glede, uro, humor, lopper i blodet, selvstendig, størst, minst, følelser, omsorg, venner. Når barn begynner på skolen endres statusen deres. De går fra å være størst til å bli minst, og fra en identitet som barnehagebarn til skolebarn. Kirken kan bidra til å sette endring, avskjed og møte med det nye inn i en større sammenheng der Gud er med. Hvordan er skolestarterne og hva kan kjennetegne trosopplæring som passer for dem?

Å gi rom for barnet
    Noe av den viktige innsikten fra barneteologi og pedagogikk de siste årene innebærer at trosopplæring ikke bør sees som å overføre ferdigdefinert kunnskap til barn i trosopplæringen. Barn er subjekter, fullverdige mennesker og troende, som bør bli sett og hørt, få bidra og medvirke både praktisk og i samtale og andre uttrykksformer. Hva betyr det for trosopplæring for skolestartere?

Foreldre og faddere
    Foreldrene er også viktige i trosopplæring ved skolestart. Foreldre og barn kan ha ulike opplevelser av og følelser for skolestart, og foreldre kan involveres og ta del i opplegget på forskjellige måter. Og hvordan kan man involvere faddere?

Tips fra skolehverdagen
    Anledning for å invitere barna til kirken er skolestart. Derfor kan det være spennende for barna å knytte noen av aktivitetene til skolens form.

MINI

Førsteklassesgudstjeneste, 1-3 timer

MIDI

I Midi finner du ressurser med ideer og god metodikk til samlinger i vårsemesteret i forkant av skolestart.

Førsteklasses Midi 1
    Opplegg på tre samlinger etter en idé fra Kråkerøy menighet.

Førsteklasses Midi 2
    En samling på 3 timer og gudstjeneste, etter en idé fra Bjugn menighet.

Når venner blir uvenner
    Fra lederhefte til «Tre i et tre», IKO. Ressurs til Førsteklasses Midi 1. Publisert med tillatelse.

MAXI

Førsteklasses sang

I Søreide kirke i Bergen har de i forbindelse med Førsteklasses laget en sang som de bruker nå de har dette opplegget. Her finner du sangen og lydfil

Ressurser og materiell
    Udelingsmateriell, ressurser, metodikk og sangforslag

Kommunikasjon

Tekstforlag: Kjære førsteklassing! Det kan være både spennende og litt skummelt når det er mange nye og ukjente barn. Uansett om du kjenner mange eller få når du begynner på skolen, er en ting sikkert: Du er FØRSTEKLASSES uansett.
    Vi skal snakke om det å være venner. Om hva venner kan gjøre for at alle skal ha det kjekt. Og om å dele.

Alle barn kan delta! Hvis barnet ditt har noen behov som vi trenger å ta hensyn til, er det bare å ta kontakt ved påmelding. Er det ellers noe dere lurer på, så ta gjerne kontakt med xxxx@kirken.no

Maler til invitasjoner kommer i løpet av juni 2023 i design.kirken.no

Last ned logo i pdf-format
    Last ned logo i jpg-format

Grafiske element til brosjyrer

7-0.png

12-0.png

36-0.png9-0.png

26-0.png

3-0.png

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

Slik logger du inn på design.kirken.no