Dåpssamtalen - snakk med foreldrene om trosopplæringen

Tips til å snakke med foreldre om trosopplæring.

0-2, 3-5, 6-8
    IKO Kirkelig Pedagogisk senter
    25.11.2022

Det er mange mål for dåpssamtalen og et av dem er å snakke om trosopplæring.

Foreldre trenger konkret og praktisk hjelp til hvordan, mer enn å høre at det er viktig med trosopplæring: Be en kveldsbønn i stedet for å si at det er viktig å be for barnet. Inviter konkret på tiltak i nær fremtid i stedet for å si at "menigheten har mange trosopplæringstiltak". Gi dem konkret informasjon om hvordan de kan få hjelp og støtte til formidlingen hjemme. Snakk kort og enkelt.

Konkret informasjon kan blant annet være:

• Tips til en barnebibel, for eksempel Bibel for barn eller Bibelfortellinger for nybegynnere. Klikk her for bestilling. Der finner du også flere andre barnebibler.
    • Tips til sang og musikk, for eksempel Gynge lite grann, som har mange sanger som ofte brukes på babysang og også inneholder kveldsbønnen Kjære Gud jeg har det godt og velsignelsen Må din vei komme deg i møte. Klikk her for å høre albumet på Spotify.
    • Fortelle om Dåpsklubben Tripp Trapp, en bokklubb for trosopplæring i hjemmet. Informasjonsmateriell for menigheter kommer snart. Klikk her for mer informasjon om klubben.
    • Informasjon kan også legges sammen med gaver/ting til foreldre og faddere, for eksempel i form av et bokmerke. Klikk her for ulikt informasjonsmateriell.