Gratulerer med dåpen

Mange ideer til samlinger og gudstjenester om dåpen

Opp til seks samlinger og gudstjenester
    Kirkerådet
    11.11.2016
    02.04.2024

Gratulerer med dåpen!

Hvordan kan vi snakke om dåpen med 10-åringer? Gjennom seks samlinger nærmer vi oss dåpens betydning og dybde ut fra seks forskjellige symboler. Symbolene har en bibelsk forankring og er knyttet til dåpen i vår kirkelige tradisjon.

Dette opplegget er organisert som biter og deler til samlinger og gudstjenester som først og fremst er tenkt til bruk med 10-åringer. Disse kan selvsagt også kan brukes i andre sammenhenger som handler om dåp, som dåpsgudstjenester, dåpssamtaler osv.

Last ned opplegget i sin helhet i pdf-format her (bokmål).

Fortellerhansken ble utviklet til dette opplegget.

Takk!
    Gudstjenestene, akvarellene og deler av opplegget er – med vennlig tillatelse – hentet fra Der Mensch lebt nicht vom Brot allein – Taufgottesdienste, Kerstin Othmer-Haake, Luther Verlag, Bielefeld und Verlag Junge Gemeinde, Leifelden-Echterdingen, 2007.

En stor takk til Kerstn Othmer-Haake for inspirerende og velvillig samarbeid og tilrettelegging for oversettelsene, tilgjengeliggjøring av materiell og – ikke minst – produksjonen av fortellerhansken.

Kontakt: kf594@kirken.no

Planlegging

Tips og tanker om opplegget, tematikk, planlegging, erfaringer og om hvem inviteres?

Mal for hvordan opplegget kan inkluderes i lokal trosopplæringsplan.

Det er laget seks samlinger til Gratulerer med dåpen:

Gudstjenester
    Nynorsk:

Bokmål:

Fortelling om båten

Fortelling om båten bokmål | nynorsk

Velsign vårt hus

En bønn med bevegelser til bruk i samlingene eller gudstjenestene. Hentet fra Skrifthuset sin bok "Alle gode ting".

Illustrasjoner

De ulike symbolene som er brukt til samlingene finner du her. For å laste ned høyoppløslig versjon av bildet, klikk på det aktuelle bildet. Når det åpner seg, høyrekllikk og velg «lagre bildet som».

Illustratør: Lars Tothammer

Akvareller

Bildene har et felles motiv: Jesus Kristus bakfra og med utstrakte armer, som et kors. Bildene illustrerer Guds tilsagn i dåpen, gjennom livet, i døden og etter døden. Dåp betyr kors, Jesu død og oppstandelse. Samlingene og gudstjenestene handler derfor om død og liv. Bildene illustrerer dette med alvor, men fremhever samtidig festen, kjærligheten og håpet.

Ønsker du å lagre som bilde venstreklikk på bildet. Når det åpner seg høyreklikker du og velger «lagre mål som».

Malt av Antje Solenski

Fortellerhansken

Fortellerhansken er en kreativ formidlingsmåte for å fortelle om dåp som en helhetlig fortelling.  Les mer og bestill hansken her.

Leker

• I dette dokumentet finner du forslag til leker som kan brukes under Gratulerer med dagen
    • På denne siden finner du tips til andre leker og aktiviteter til bruk i trosopplæringen.
  • Sang

Kommunikasjon

Last ned en zip-mappe med logo, splash og sky for forskjellige formater

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

Slik logger du inn på design.kirken.no