14-åringer og konfirmasjon

MF KOM har forsket på 14-åringer og konfirmasjon. Her kan du se en serie med webinarer om 14-åringer, og deres tanker om konfirmasjon.

MF vitenskapelig høyskole
    02.11.2021
    17.01.2024

14-åringer og konfirmasjon. Forskningsprosjekter ved MF KOM Kompetansesenter for kirke og menighet.

Dette er en webinar-serie fra MF KOM som baserer seg på forskningen om 14-åringer og konfirmasjon, til sammen 5 webinarer. De tre første er basert på to artikler som er skrevet på grunnlag av prosjektet "14-åringer og konfirmasjon". Rapport og artikler finner du i "relaterte ressurser".
    De to siste webinarene baserer seg i hovedsak på refleksjon om norsk konfirmasjon sett i relasjon til europeiske konfirmantundersøkelser.

Rapporten om  "14-åringer og konfirmasjon", kan du lese ved å trykke på lenken.

Webinarene er som følger:

1. «Det viktigste er at alle skal ha det bra.» Hva tenker 14-åringer om livet – og om konfirmasjon? Ved Erling Birkedal, Lars Kåre Grimsby og Astrid Sandsmark.

2. Religion som feelgood. Religiøst språk og religiøs selvforståelse hos 14-åringer. Ved Erling Birkedal, Espen Gilsvik og Astrid Sandsmark.

3. 14-åringer sine tanker og tro.  Hvordan være medvandrere med unge i konfirmasjonstiden? (Spesielt for unge konfirmantledere.) Ved Erling Birkedal, Espen Gilsvik, Kristin Renate Tollefsen og Åsmund Offernes.

4. Bredden av konfirmanter.Refleksjon ved Knut Tveitereid og Linn Sæbø Rystad, og samtale med Bernd Krupka på grunnlag av europeiske konfirmantundersøkelser

5. Konfirmanter og gudstjeneste. Refleksjon ved Knut Tveitereid og Linn Sæbø Rystad, og samtale med Bernd Krupka på grunnlag av europeiske konfirmantundersøkelser.

Velg webinar du ønsker å se ved å trykke på fanen til høyre.

• 14-åringer om livet

• Religion som feelgood

2. Religion som feelgood from MF vitenskapelig høyskole on Vimeo.

• 14-åringer sine tanker

3. 14-åringer sine tanker og tro from MF vitenskapelig høyskole on Vimeo.

• Bredden av konfirmanter

Bredden av konfirmanter.

4. Bredden av konfirmanter from MF vitenskapelig høyskole on Vimeo.

• Konf'er og gudstjeneste

Konfirmanter og gudstjeneste.

5. Konfirmanter og gudstjeneste from MF vitenskapelig høyskole on Vimeo.