Hvordan utvikle frivillighet i kirken?

Bilde: VON

Hvordan utvikle frivillighet i kirken?

Modulbasert ressursmateriell til bruk i menigheter og webinar med presentasjon av forskning og materialet

Kirkerådet
    23.11.2022

Dette opplegg er utarbeidet på bakgrunn av et forskningsprosjekt om frivillighet i menigheter som har jobbet med følgende spørsmål:

1. Hva fremmer, og hva hindrer frivillig innsats og utvikling av frivillighetskultur i menighetene?
    2. Hvordan tilrettelegger menigheter for frivillighetstyper gjennom innovative ledelsesformer og organiseringspraksiser?

Resultatet ble et verktøy for samtaler om utviklingen av frivillighet i menigheter og staber. Heftet inneholder:

• resultater fra forskning
    • tekster om seks sentrale elementer i organisering og ledelse av
      kirkelig frivillighet: verdsette, motivere, rekruttere,
      relatere, organisere og utvikle
    • metodikk
    • refleksjonsspørsmål

MERK! Det er mulig å søke tilskudd til kurs/studiegruppe fra Kristelig studieforbund (k-stud.no).

Last ned hele heftet:

Hvordan utvikle frivillighet i kirken.pdf

Du kan også laste ned de enkelte modulene:

Modul 1 Verdsette.pdf

Modul 2 Motivere.pdf

Modul 3 Rekruttere.pdf

Modul 4 Relatere.pdf

Modul 5 Organisere.pdf

Modul 6 Utvikle.pdf

Til høyre finner du et webinar der forskningsresultatene og verktøyet presenteres.

Utarbeidet på bakgrunn av et forskningsprosjekt finansiert av Kirkerådet ved VID, senter for verdibasert ledelse og innovasjon.

• Webinar

Webinar: Hva stimulerer til frivillighet i en menighet?

Opptak fra 24. november

VID vitenskapelige høgskole har forsket på ledelse, kultur og organisering som stimulerer til frivillighet i Den norske kirke.

Stephen Sirris, leder for Senter for verdibasert ledelse og innovasjon, presenterer resultater fra forskningen og det pedagogiske bruksmateriale som menigheter kan ta i bruk for å nyttiggjøre seg denne kunnskapen. Ansatte, som jobber med frivillighet lokalt, gir respons på innholdet og på hva det kan bety for organisering og arbeidet med frivillige.

Webinaret ledes av Wenche Fladen Nervold, seksjonsleder diakoni og samfunn

Webinar: Hva stimulerer til frivillighet i en menighet? from Den norske kirke on Vimeo.

Arrangør: Avdeling for kirkefag og økumenikk, Kirkerådet