Illustrasjonsbilde: Velg selv

Velg selv

Film og samtaleopplegg rundt rus- og seksualitet og forebygging av rusbruk og seksuelle overgrep

Blå Kors, Kirkens ressurssenter (nå VAKE), m.fl.
    29.11.2016

Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trosopplæring i Den norske kirke

Velg selv

Velg selv er en film  med tilhørende samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Ønsket er at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus- og seksualitet, og gjennom det bidra til å forebygge rusbruk og seksuelle overgrep.

Filmen og opplegget finnes på blakors.no/velg-selv/

Rundt oss har vi mange stemmer som vil fortelle oss noe om hvordan vi blir lykkelige, glad og fornøyde. Reklame, tv, radio, kjendiser, bloggere, venner og foreldre er eksempel på stemmer vi hører på, kanskje uten å tenke over det.

Vi gjør mange valg i løpet av en dag og av og til kan valgene føles store og umulige. Vi trenger heldigvis ikke bære alt alene, vi er skapt til felleskap. Vi trenger ikke ta alle de vanskelige valgene alene, snakk med en trygg voksen som du stoler på. Noen har mange gode venner, andre har kanskje få. Noen lar valgene sine bli styrt mye av hva andre tenker, mens andre velger mest selv.

Velg selv vil prøve å fortelle ungdommen at i kirken tror vi at Gud har skapt oss, akkurat slik vi er. Vi er gode nok slik vi er. Vi bør ikke la oss presse til å mene noen annet om oss selv, eller til å gjøre noe vil egentlig ikke vil.

Det følger det med 5 samtaleopplegg

• Dilemma
    • Kropp og krenkelser
    • Gruppepress
    • Grenser
    • Rus/alkohol

Se filmen og les samtaleoppleggene her.

Velg selv er et samarbeid mellom Blå Kors, Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep, Den norske Kirke, KFUK-KFUM og IKO pedagogisk senter. Prosjektet er utviklet med støtte av Helsedirektoratet, Stiftelsen Ansvar för framtiden og Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke.