Bildebank og malverktøy

Trenger du bilder eller fine maler. Her finner du alt du trenger for å jobbe med Den norske kirkes visuelle profil. Den norske kirkes bildearkiv, malverktøy og profilmanual er til fri bruk for alle medarbeidere.

31.08.2022

Visuell profil, bilder og maler | Design.kirken.no

Design.kirken.no er Den norske kirkes hjem for alt som trengs for å jobbe med Den norske kirkes visuelle profil.

Alle medarbeidere i kirken kan logge inn og benytte bildearkiv og malverktøy. Enten du trenger maler til å lage trykksaker eller digitale filer til å kommunisere et budskap finner du det her. Du finner også maler til bruk i administrasjons- og kontorarbeid som medarbeider i Den norske kirke.

Nettstedet består av en åpen del hvor en kan laste ned profilelementer og maler til bruk i Microsoft 365 og Adobe InDesign.

Den norske kirke ved Kirkerådet har inngått avtale med selskapet Frontify som leverer design.kirken.no.

Besøk design.kirken.no her.

• Om produktet

Design.kirken.no består av malverktøy, profilmanual og bildearkiv.

Profilmanual

Her finner du retningslinjer og inspirasjon for bruk av vår identitet riktig. Her forklares og illustreres eksempler på hvordan logo, farger, fonter, og visuelle elementer skal brukes.

Bildearkiv

Her kan du laste ned bilder til fri bruk. Bruk søkefeltet eller trykk på filterknappen for å velge ulike filter. Last ned bilder i ønsket format.

Maler og malverktøy

• Maler til trykk og utskrift: Lag materiell som skal trykkes eller skrives ut. Her finner du maler for å lage brosjyrer, plakater, invitasjoner, rapporter – med mer. Finn maler til trykk og utskrift
    • Maler for digitale flater: Lag bilder som skal brukes på skjerm. Her finner du maler for å lage bilder til sosiale medier, et banner til en nettside, digitale stillingsannonser – med mer. Finn maler for digitale flater

Maler for kontor og administrasjon: Maler som alle medarbeidere bør ha lett tilgjengelig. Last ned logo med menighetens navn, e-post-signatur, PowerPoint-mal og Word-mal – med mer. Finn grunnfiler for medarbeidere

• Status

• September 2022:
      • Den norske kirkes maler er tilgjengelig i Office, på Kirkens lokale skrivebord og øvrige plattformtjenester fra Kirkepartner
    • August 2022:
      • Bildearkivet er lansert i nyhetsbrev for alle ansatte
      • Bildearkivet er presentert i allmøte for alle ansatte
      • Webinar med mer opplæring planlegges, 13. oktober
    • Juni 2022: Verktøyet nylig tatt i bruk og alle kan enkelt logge inn.
  • Opplæring

Opptak av webinar 13. oktober 2022: På dette webinaret ble det gitt en grundig innføring i design.kirken.no. Her får du se hvordan du kan søke og filtrere i bildebanken – og konkret hvordan du kan bruke malverktøyet.

Leverandøren av verktøyet, Frontify, har mange gode veiledninger i videoformat på engelsk. Frem til det kirkelige opplæringsmaterialet kommer, kan du gjerne utforske disse ressursene.

• Brukerstøtte

Har du trøbbel med å logge inn med din @kirken.no-bruker? Kontakt Kirkepartners Servicedesk. Telefon 21060708 eller via e-post servicedesk@kirkepartner.no.

Tilgang

Innloggingen kan gjøres med kirken.no/kyrkja.no-adresser, eller man kan be om tilgang. Både frivillige og ansatte medarbeidere får tilgang.

Kontakt

Produkteier har daglig oppfølgingsansvar for løsningen. Har du innspill eller ønsker om forbedringer? Ta kontakt med produkteier - se kontaktinformasjon nederst på denne siden.