Beredskapsapplikasjon for prester

Nettapplikasjon for prester i Den norske kirkes beredskapstjeneste

21.06.2022

Når politiet ringer kirkens nasjonale beredskapstelefon må de raskt komme i kontakt med den presten som er i beredskap i området. På den måten kan varsling gjøres trygt og effektivt til alle døgnets tider.

Beredskapssiden er en teknisk løsning for å organisere prestenes tjeneste med å formidle plutselige og uventede dødsbudskap til pårørende. Det er en nettside som kan lagres som en applikasjon på mobiltelefonen.

• Om produktet

Løsningen har funksjonalitet for

Prester:

• Oversikt over beredskapsområde(r) som presten er tilknyttet
    • Selvbetjening når presten går av/på vakt
    • SMS-varsling dersom prestens beredskapsstatus blir overstyrt

Proster og prosterådgivere:

• Oversikt over beredskapsområdene som inngår i bispedømmet, med hvem som er på vakt i det enkelte området
    • Mulighet til å overstyre hvem som er i beredskap ved behov
    • Mulighet for å «abonnere» på et område, slik at en varsles ved avvik, f.eks. dersom et område står uten prest i beredskap

Bispedømmets beredskapsadministratorer

• Som proster, og i tillegg:
    • Oversikt over beredskapstjenesten nasjonalt
    • Mulighet til å redigere hvilke prester som hører til hvilket område
    • Mulighet til å redigere hvilke proster som hører til bispedømmet
    • Mulighet til å overstyre hvilke proster som abonnerer på varslinger for det enkelte område
  • Opplæring

Beredskapskurset for prester er tilgjengelig på læringsplattformen kurs.kirken.no.

• Brukerstøtte

Behov for support og melding av feil går via det enkelte bispedømmes beredskapsansvarlige.

Tilgang

Bispedømmets beredskapsansvarlige oppretter tilgang. Se kontaktinfo i listen over.

Alle prester som er i beredskapstjeneste benytter appen. Du finner den på https://beredskap.kirken.no/.

Du kan legge siden til som en "app" på hjem-skjermen på din smarttelefon. Se veiledning med skjermbilder her.

Kontakt

Produkteier har daglig oppfølgingsansvar for løsningen. Har du innspill eller ønsker om forbedringer? Ta kontakt med produkteier - se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

• Kristian Myhre
    Kristian Myhre Produkteier Beredskapsapplikasjon for prester km289@kirken.no