Illustrasjon: Acta

Amigos-helg

Et trosopplæringstiltak med fokus på barn og misjon

Acta - Barn og unge i Normisjon og SMM - Samarbeidsråd for menighet og misjon
    21.11.2016

Amigos-helg

Amigos-helg er en reise fra Norge til et annet land, og tilbake igjen. På «flyturen» over er det bli-kjent aktiviteter for å legge et godt grunnlag for helgen. Videre presenteres reisefølget for elementer som lærer dem om evangeliet, og hvorfor vi driver misjon. Vel fremme får barna lære om en annen kultur, og om behovene som finnes der. De får også høre om hvordan vi i Norge kan være venner for dem.

Etter å ha vendt tilbake får de anledning til å bidra konkret for menneskene i det aktuelle misjonsprosjektet. Dette skjer gjennom forberedelser til, og gjennomføring av, en kreativ misjons-gudstjeneste og kirkekaffe med basar.

AMIGOS er et etablert konsept for barneklubber og leirer, tilknyttet Acta – barn og unge i Normisjon. Konseptet har til enhver tid sitt eget misjons-prosjekt som henvender seg til, og er tilrettelagt for barn. Dette er også utgangspunktet for AMIGOS-helg. For å spisses til målgruppe og kontekst for breddetiltak i Den norske kirke er det også blitt utviklet eget tilleggsmateriell.

Materiell som følger med konseptet er bl.a. et rammeverk med tidsplan og forslag til innhold, maler til invitasjoner og plakater, filmer og bilder, forslag til andakter, undervisningsopplegg, leker, matoppskrifter og aktiviteter, samt effekter til utdeling til deltakere, som t-skjorter, reflekser, blyanter m.m.

AMIGOS sine misjonsprosjekter går kontinuerlig og hvert av dem er av 2-3 års varighet. Dette er for å gi en god blanding av kontinuitet og fornyelse. Trosopplæringsansatte i menighetene vil kjenne igjen mye fra år til år, samtidig som nye vinklinger, prosjekter og materiell vil hindre at konseptet fremstår som gammelt. Innsamlings- prosjektene vil hele tiden være eksisterende prosjekter tilrettelagt for barn, og behovene og forholdene man presenteres for vil alltid være reelle og aktuelle. Ønsker en å bruke samme prosjekt over lengre tid er også dette mulig, da prosjektene er kontinuerlige arbeider som drives av Normisjon.

Den enkelte menighet kan også ha sine egne misjonsprosjekter som utgangspunkt for AMIGOS – helg. Da bruker en fritt den delen av ressursmateriellet en vil, og produserer resten selv.

Du kan laste ned alt som trengs av ressurser for å arrangere Amigos-helg her

Her er blant annet ressurshefte til trosopplærer, enkeltressurser til kopiering, filmer og musikk. Les mer om Acta og Amigos-helg på Acta sine hjemmesider.