-sier vi

Ressursmateriell om rasisme, fordommer og fremmedfrykt

Ansvarlig utgiver: Mellomkirkelig råd, utarbeidet av Kirkelig dialogsenter
    29.07.2019

Utviklet med støtte fra Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke.

Homo, hore, jøde, terrorist, svarting - sier vi

Ressursmateriell om rasisme, fordommer og fremmedfrykt – og om tro, identitet, kontraster, historie og ansvar.

Gjennom ulike verksted (øvelser og bibelstudier) tematiseres identitet og frykt, hat og vold, og veier som fører ut av det destruktive. Materiellet tar utgangspunkt i tre historiske og aktuelle grupper som er og har vært utsatt for diskriminering og forfølgelse: jøder, muslimer og rom og romanifolk (sigøynere og tatere). Kirken har dessverre en lang historie for å kontrastere andre negativt i forsøket på å bekrefte seg selv. Dette gjelder særlig i møte med disse gruppene. Røttene går tilbake til bibeltekster og helt frem til dagens skjellsordbruk blant ungdommer.

Kan vi møte det som oppleves som fremmed eller ukjent uten å sette det opp som negativ kontrast til vårt eget? Kan vi gjøre noe sammen på tvers av tro og identitet? Materiellet peker på noen muligheter og gir ansvaret til ungdommene selv.

Ny utgave av opplegget kom i 2018! Last ned SIER VI-boken (2. utgave) her.

Hele opplegget finner du her: siervi.no

Heftet kan også bestilles hos Kirkelig dialogsenter Oslo. Heftet er gratis, men bestiller må dekke porto.

NY - 2022! -sier vi finnes nå i en egen versjon for skoler. Den kan bestilles av lærere på subjectaid.no (Kirkelig dialogsenter Oslo har også noen eksemplarer)