Kirken logo
Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet

Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet

Kirka vår legger grunnlaget for strategisk utvikling av menighetsarbeidet i Den norske kirke.

  • Publisert
    01.03.2023
  • Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet

     

    Kirka vår er et verktøy for strategisk arbeid i menigheten som legger til rette for en effektiv samhandling mellom menighetsråd og de tilsatte. 

    Kirka vår samler alt på ett sted:

    • Menighetens aktiviteter
    • Menighetens statistikk
    • Menighetens visjon og strategi

    Det blir enklere

    • å få oversikten over arbeidet for menighetsråd og de tilsatte
    • å presentere menighetens portfolio
    • å jobbe tverrfaglig
    • å samarbeide på tvers av menighetens grenser

    Kirka vår finner du på plan.kirken.no

     

  • Tilgang

    Det er flere måter tilsatte og rådsmedlemmer kan få tilgang: 

    1. ID Web 

    Tilsatte i Kirkepartner-fellesråd (de som har @kirken.no e-postadresser) kan bestille tilgang i ID-web

    • En kirkeverge kan bestille tilgang for nye brukere i ID web (alle kirkeverger fikk admin-tilgang 10. november 2023).

    Fremgangsmåte:

    • I ID web: Søk opp og kryss av for gruppene "Menighetsplan [navn på fellesråd eller sokn] [tilgangsnivå]" for hver av brukerne og hvilken tilgang de skal ha - "admin", "skriv" eller "les". 
    • Man kan gi brukeren tilgang til tilgangsgruppe for fellesråd (alle sokn i fellesrådet) eller til enkeltsokn.

    2. Skjema for rådsmedlemmer

    Rådsmedlemmer i alle fellesråd kan få lesetilgang til sokn de er valgt inn i ved å fylle ut dette skjemaet

    Hvis man sendte inn skjemaet for mer enn to uker siden og ennå ikke har fått tilgang, må man sende en e-post til kirkavar@kirken.no.

    3. Registreringsskjema i Excel

    Dette gjelder rådsmedlemmer i alle fellesråd og tilsatte i fellesråd som ikke er Kirkepartner-kunder. 

    Kirkeverge eller daglig leder fyller ut et registreringsskjema på vegne av tilsatte og rådsmedlemmer i soknene i sin enhet. Skjemaet sendes til kirkavar@kirken.no. (NB: send inn i Excel-format, ikke pdf). Brukeren får e-post når tilgangen er klar.

    Brukere som ikke lenger skal ha tilgang skal meldes ut via dette skjemaet

    Se forklaring på feltene organisasjonsnummer, brukernavn og tilgangsnivå her.

    Tilgangsnivå i Kirka vår

    Hvert sokn/fellesråd har tilgang til tre ulike tilgangsnivå. Hvilken gruppe brukeren legges i, styrer hvilken tilgang de har i soknets plan.

    Tilgangsnivå "les" 

    • logge seg inn i løsningen,
    • lese det som står på sidene
    • laste ned dokumenter og ta ut utskrifter

    Tilgangsnivå "skriv" 

    • lese, skrive og slette tekster
    • laste opp og slette dokumenter og lenker
    • opprette, redigere og slette aktiviteter og opprette og godkjenne samarbeidsaktiviteter (fra andre sokn i prostiet). 

    Tilgangsnivå "admin" 

    • opprette nye og slette eksisterende planer, og endre periode for eksisterende planer.
    • se navn, brukernavn og tilgangsrolle for de som har tilgang til planverktøyet for dette soknet (på sokne- og fellesrådsnivå). Admin-brukeren kan også be endringer for eksisterende brukere (fra admin-siden).
    • endre språk mellom bokmål og nynorsk
    • endre bilde og tekst i venstre boks på forsiden.

    Endre tilgangsnivå

    Fellesråd som er Kirkepartner-kunder kan endre tilgangsnivå via ID web. I andre fellesråd kan admin-brukere fylle ut skjema for dette via administrasjonssiden i Kirka vår (siden åpnes når man er logget inn i «Kirka vår» med en admin-bruker). 

  • Om produktet

    Hva er «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet»? 

    «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet» er et digitalt verktøy for å få oversikt over aktivitetene i soknet, få ny kunnskap om menneskene som bor i soknet og deres behov, samt gi en økt oppslutning om menighetsarbeidet over tid. 

    Alt på ett sted

    I dag ligger aktiviteter i soknet i ulike planer og dokumenter: Aktiviteter i trosopplæringen ligger i trosopplæringsverktøyet, aktiviteter innen kirkemusikk og diakoni finnes i eventuelle planer for dette, mens andre aktiviteter ligger bare i kalenderen. Det kan være vanskelig å se helheten i menighetens arbeid både til rådsmedlemmer og de tilsatte. En samlet plan for arbeidet i soknet vil gi menighetsråd og tilsatte oversikt over helheten, slik at ulike aktiviteter og ansattes arbeid kan sees i sammenheng og videreutvikles.  

    Henter tall automatisk 

    Hvert år i januar rapporterer menigheter i Den norske kirke til Statistisk sentralbyrå. 
    «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet» henter automatisk inn tallene fra SSB. I tillegg henter verktøyet inn tall for levekår i soknet eller kommunen, slik at menighetsråd og tilsatte får enkelt tilgang til relevant statistikk for soknet. Samlet gir dette et godt grunnlag for å se på sammenhengen mellom aktivitetene i menigheten og behovene i soknet. 

    Hjelp til samtalen om å være lokalkirke

    Gjennom «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet» får menighetsrådet også hjelp til å planlegge en felles prosess for å arbeide grundig med sammenhenger mellom aktiviteter og behov. Metoden og det digitale verktøyet for “Kirka vår” legger opp til en prosess med fire faser:  

    1. Hvordan skal vi jobbe med en plan?
    2. Hvordan kan vi beskrive menigheten?
    3. Hva skal vi satse på?
    4. Aktiviteter og tiltak

    I alle fasene gir verktøyet råd om hvordan tilsatte og frivillige kan involveres, og hvordan man starter en bredere samtale i soknet om hvordan menigheten kan møte lokale behov. Det er opp til menighetsrådet hvor omfattende prosessen skal være. Bispedømmekontorene stiller med personer som kan veilede menigheten i denne prosessen. 

    «Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet» er et fleksibelt verktøy som kan brukes slik den enkelte menighet ønsker seg. Dette vil se ulikt ut i ulike menigheter i Den norske kirke.

    Se et webinar fra september 2023 her

  • Ofte stilte spørsmål

    HVA ER KIRKA VÅR

    Hvorfor bør vår menighet ta i bruk “Kirka vår”?

    Dette er kort forklart i denne filmen.

    Hvilke fordeler får vi i menigheten som vi ikke har i dag?

    Dere får bedre oversikt over alt som skjer i menigheten, tilgang til statistikk om soknet og lokalsamfunn, og hjelp til å planlegge helhetlig og strategisk.

    Koster det penger å bruke “Kirka vår”?

    Nei, det er gratis. Kirkerådet tar kostnadene knyttet til verktøyet og brukere.

    Hvordan kan “Kirka vår” gi mer oversikt over aktiviteter i menigheten?

    I “Kirka vår” legger dere inn alle typer aktiviteter som skjer i menigheten, i tillegg til gudstjenester og kirkelige handlinger. Dere legger inn én oppføring for hver type aktivitet i verktøyet. 

    Hva er forskjellen på Kirka vår og Skjer i kirken?

    Mens Kirka vår gjør det enklere for menighetsråd og tilsatte å ha full oversikt og tenke strategisk, er Skjer i kirken (skjerikirken.no) rettet mot publikum.

    Kirka vår vil altså være en oversikt over alle typer aktiviteter menigheten har, mens Skjer i kirken er stedet for å informere publikum om tid, sted og innhold i hvert enkelt arrangement.

    For eksempel: En aktivitet som “lørdagskonserter” legges kun inn i “Kirka vår” én gang. Hvert enkeltarrangement legges inn i skjerikirken.no. Gudstjenester legges inn som én oppføring i "Kirka Vår", ikke 52. Mer informasjon om skjerikirken.no finner du her.

    Vi trenger hjelp med det strategiske arbeidet lokalt. Hvor kan vi henvende oss?

    Alle menigheter kan henvende seg til sitt bispedømmekontor. Bispedømmekontor stiller da med en veileder som hjelper menigheten i gang med det strategiske arbeidet. Bispedømmekontoret vurderer hvem de bruker som slike veiledere.

    Må vårt sokn bruke “Kirka vår”?

    Dette er ikke et pålagt verktøy, men det er nyttig for alle menighetsråd og staber. Det forenkler arbeidet og gir bedre oversikt og alt menigheten tilbyr av aktiviteter.

    Vil det bli gitt noen kurs som gjør det enklere å komme i gang? 

    Bispedømmekontorene står for kurs og opplæring. Biskopene har også signalisert at de vil se på hvordan “Kirka vår” kan brukes i forbindelse med visitaser. “Kirka vår” ble også integrert i kurs for nye menighetsråd høsten 2023.

    Hva er kilden for statistikken i “Kirka vår”?

    De alle fleste av dataene under “soknet i tall” stammer fra Kirkelig årsstatistikk, det er altså tall som menighetene selv har rapportert inn til SSB hvert år. I tillegg henter verktøyet inn tall for levekår i soknet eller kommunen fra SSB, slik at menighetsråd og ansatte får enkel tilgang til relevant statistikk for soknet.

     

    TILGANG

    Hvem kan ha tilgang til “Kirka vår”?

    Alle ansatte og menighetsrådsmedlemmer kan få tilgang. Lokalt vurderer man hvem som trenger tilgang.

    Hvordan får jeg tilgang til “Kirka vår”?

    Det finnes flere måter. Les om dette i denne fanen på denne siden.

    Hvem kan lese innholdet i vårt sokns «Kirka vår»-side?

    Det er kun brukere som har fått spesifikk tilgang til soknet som kan lese det soknets innhold på “Kirka vår”. Innholdet kan i tillegg leses av noen brukere på prosti-, bispedømme- eller nasjonalt nivå.

    Hva skjer med tilgangen til tidligere folkevalgte når de ikke lenger sitter i råd?

    Disse skal ikke lenger ha tilgang. De kan fjernes av kirkevergen i ID web eller av Kirkerådet. Admin brukere kan gå til denne siden og fylle ut et skjema der.  

    Kan jeg få se planene til flere sokn i mitt fellesråd?

    Ja, ta kontakt med kirkeverge eller daglig leder, så blir dere enige om hvilke sokn og hvilken tilgangsrolle du skal ha til disse soknene.

    Kan vårt sokn samarbeid med andre sokn om enkeltaktiviteter?

    Ja, det er mulig å opprette samarbeidsaktiviteter i planverktøyet. Kryss av for hvilke(t) sokn dere vil invitere til å samarbeide, og dette soknets “admin”-bruker kan godkjenne aktiviteten. Den legges da i begges sokns aktivitetsliste.

    Jeg har noen gode ideer til nye funksjoner eller har oppdaget en feil som bør rettes opp. Hvor kan jeg ta kontakt?

    Ta kontakt med på e-post kirkavar@kirken.no

  • Brukerstøtte

    Meldes til kirkavar@kirken.no

    Kontakt

    Produkteier har daglig oppfølgingsansvar for løsningen. Har du innspill eller ønsker om forbedringer? Ta kontakt med produkteier Carl-Fredrik Bommen - se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

Kontaktpersoner