Stadig bedre

Stadig bedre – en hjelp til evaluering av tiltak innen diakoni og trosopplæring. Dette er en metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling av arbeidet i menigheten.

voksne/familie
    KA - Kirkelig arbeidsgiver og interesseorganisasjon
    11.02.2015

Utviklet med støtte fra Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke.

Stadig bedre

Noen grunner til å arbeide med systematisk evaluering og kvalitetsutvikling:

• Vi vil at det arbeidet vi driver skal ha høy kvalitet
    • Vi ønsker å utnytte ressursene best mulig og mest mulig effektivt
    • Vi vil vite om planene blir oppfylt
    • Vi vil vite om de strategiene vi velger i arbeidet lykkes
    • Vi skal rapportere og dokumentere
    • Vi får hjelp til å arbeide systematisk

Stadig bedre inneholder en grunnlagstenkning om hvordan man kan forstå kvalitet og kvalitetsutvikling i kirkelig virksomhet, og en begrunnet metodikk for systematisk kvalitetsutvikling i staben.

Metodikken i Stadig bedre bygger på at oppfatningen til de som deltar i kirkens arbeid er avgjørende for å vurdere kvaliteten på arbeidet og hva som må forbedres. Derfor brukes spørreundersøkelser til deltakerne. Stadig bedre inneholder ferdige spørreskjemaer tilpasset trosopplæring og diakonal virksomhet, og gir kunnskap og hjelp til å utvikle og gjennomføre egne spørreundersøkelser og bruke disse i et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Stadig bedre er en metodikk utviklet av KA, og finnes som en artikkelserie med tiløhrende vedlegg på nettsiden til KA.