Bilde fra Juleduken

Konfirmandcenter Danmark
    14.09.2022

Juleduken

Juleduken er et en meter bredt og 22 meter langt banner/teppe som kan legges ut i kirkerommet.

Duken inviterer til en vandring hvor vi med føttene våre går i mørket, gjennom lyset, over en ørken frem mot Betlehems murer, hvor Jesus ble født. Underveis og videre i forløpet antydes det at de tre hellige konger er på vei, og hyrdene sitter ved bålet og teller sauer.

Juleduken har ikke bare én bruksmåte, men den kan oppleves ved å gå på oppdagelse, gi oppgaver eller supplere vandringene med 3D-effekter som utvider perspektivet.

Hensikten er at juleduken skal kunne oppleves uformidlet, det vil si uten at det suppleres med ytterligere ord eller forklaringer. Juleduken skal kunne stå alene og tale for seg selv. Men vi legger samtidig opp til at man kan arbeide med de konkrete fortellingene som kommer til uttrykk i juleduken.

Veiledning til juleduken.

Se filmen med hele juleduken her:

Juleduken er utarbeidet av Konfirmandcenter Danmark. For mer informasjon, og å bestille juleduken, se deres nettside, der du også får kjøpt påskeduken.

Prisen er 7700 norske kroner inkludert frakt, men toll på påregnes.