Regnbuemesse og Kirken på pride

Her finner du liturgiske byggeklosser til regnbuemesse og logo for "Kirken på pride".

Forskjellige
    09.08.2022
    30.05.2023

På denne siden finner du ressurser til inspirasjon og bruk i menighetens arbeid med å feire regnbuemesse eller markere Pride.

Den norske kirkes LHBT-utvalg har satt ned en arbeidsgruppe som har samlet materiale til denne siden på Ressursbanken. "Kirken på pride" er et paraplybegrep man kan bruke hvis flere menigheter og organisasjoner ønsker å gå sammen om å delta på Pride. Logoen er laget til og brukt av menigheter i Den norske kirke.

Ressursens innhold

• Liturgiske byggeklosster for regnbuemesse
    • Logo og banner med tekst "Kirken på pride"

Finn ressursene ved å klikke deg rundt i sidemenyen.

Regnbuemesse

Liturgiske ressurser er alltid blitt delt mellom liturger og andre som skal være med å lage gudstjenester. I ressursdokumentet under finner du en rekke eksempler på liturgier fra gudstjenester som er blitt feiret rundt om i landet, i ulike år. Lokale kontekster, nasjonale og internasjonale hendelser vil alltid prege disse liturgiene.

Om Regnbuemesse-ressursene

Hva består dokumentet av?

Ressursen består av to deler:

1. Bakgrunn- og forberedelsesstoff
    2. Liturgiske byggeklosser

Hvordan bruke ressursene?

Hent gjerne inspirasjon fra de liturgiske byggeklossene og/eller lag egne lokale varianter. Det kan være fint å lage et gudstjenesteverksted med de som skal være involvert, men det kan være greit å reflektere over at det er forrettende hovedliturg som har ansvaret.

Hvem har laget ressursene på denne siden?