Vipps-appen

Utviklingssamarbeid med Vipps for å forbedre Vipps-appen slik at den blir bedre for menigheter

16.06.2022

Vipps-appen er et produkt som eies av Vipps, og brukes ved offer/kollekt og til å betale for ulike varer og tjenester.

Den norske kirke har en egen produkteier som sørger for å melde inn behov for forbedringer til Vipps.

• Om produktet

Samarbeidet mellom Vipps og Den norske kirke har til hensikt å forbedre Vipps-appen, slik at den blir mer brukervennlig for menigheter.

Et resultat av dette samarbeidet er at det har kommet kategorier under Salgsstedet slik at det blir lettere å skille mellom ulike typer innbetalinger. Det er mulig å legge inn en skreddersydd melding i en kategori. F. eks "Takk for gaven!", samt at det er utviklet egne muligheter for en enkel handlekurv.

Nå har Vipps-appen også fått funksjonalitet for å kunne gi gaver som utløser skattefradrag!

Denne funksjonaliteten gjøres tilgjengelig for dem som har godkjente giversystemer. Kirkerådet inngår på vegne av de fellesrådene som har signert tilslutningsavtalene om personvern og informasjonssikkerhet, en databehandleravtale med Solidus og ProFundo, som leverer giversystem til menighetene i dag.

De menighetene som ikke har et slikt system, må skaffe seg dette før de kan få tilgang til funksjonaliteten for skattefrie gaver. Kirkerådet har oppfordret leverandørene (Solidus, ProFundo og Kommunion) til å tilby en minimumsløsning som dekker behovet for registrering av innbetaling av gaver.

Her finner du også en veileder for å kunne gi gaver som utløser skattefradrag i Vipps-appen

• Opplæring

I ressursbanken er det publisert informasjon i ressursen innsamling og givertjeneste.

Du kan også ta kurs om innsamling og givertjeneste, som er publisert i Den norske kirkes egen læringsplattform. Kursene er også tilgjengelig ved å trykke på lenkene nedenfor:

• Tilgang

Menigheter og fellesråd som ønsker å ta i bruk Vipps gjør dette via Vipps sine bedriftssider (vipps.no).

Kontakt

Produkteier er Den norske kirkes kontaktperson knyttet til samarbeidet med Vipps. Du finner kontaktinformasjon til produkteier nederst på denne siden.