Påske-Kahoot

Påskekampanje fra 2022 og 2021 som lot folk utforske og lære mer om påsken, gjennom påskequiz. Bruk gjerne materiellet lokalt.

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Kirkerådet
    06.04.2022
    09.03.2023

Nasjonal påskekampanje i 2022

Årets kampanje lar folk utforske og lære mer om påsken. Kampanjen består av små filmer som oppfordrer unge og gamle til å oppsøke en påskekahoot for hele familien.

Kirkerådet sørger for nasjonal kampanje i perioden 8.-18. april gjennom egne poster og sponsede innlegg. Materiellet som brukes finner du i sidemenyen under "Materiell".

Finn Kahooten og hvordan du kan bruke den lokalt i sidemenyen under "Kahooter". Her finner du også flere andre kahooter for store og små om påskefortellingen og påsketradisjoner.

I alle kahootene blir spilleren invitert til å utforske skjerikirken.no, der en kan finne kirkens arrangementer over hele landet. Finn ut hvordan du kan bruke skjerikirken.no i sidemenyen "Skjerikirken".

Klikk deg rundt i sidemenyen for å lære mer eller hente ut ressurser til fri bruk lokalt.

• Kahooter

Kahooter til fri bruk på fysiske arrangementer

• Påskequiz for de minste | Morsom og lærerik for de minste. Alle spørsmålene har 1 minutts svartid for at de minste skal få god tid til å lese. Noen av spørsmålene inneholder også bilde-hint.
    • Påskequiz for hele familien | Tar for seg temaer fra påskefortellingen i Bibelen og påsketradisjoner med opphav i den kristne påsken. Quizen er morsom for hele familien.
    • Påskequiz med spørsmål fra Bibelen | Passer for alle med litt god kjennskap til påskefortellingen. Alle spørsmålene omhandler Bibelens påskefortellinger.
    • Avansert påskequiz | De aller fleste vil lære noe nytt her. Egner seg best for grupper som er godt kjent med Bibelens fortellinger og voksne kirkegjengengere.

Mennesker som er fysisk samlet kan spille sammen. Da viser du quizen på en skjerm, hjemme eller i kirken, om dere får møtes der. Så kan dere spille mot de som er til stede. Da kan du selv starte spillet på gamemaster-lenka under, og klikk "Play as guest".

Kahoot til fri bruk på nett

Spiller du alene, spiller du også mot hele Norge. Dette er kun mulig med kahooten "Påskequiz for hele familien" i listen over.

Denne lenken kan deles i sosiale medier:  https://kahoot.it/challenge/009786587

Alle menigheter og fellesråd er invitert til å dele og publisere kahooten i sine kanaler!

• Materiell

Kirkerådet sørger for nasjonal kampanje i perioden 8.-18. april gjennom egne poster og sponsede innlegg. Små filmer som på humoristisk vis illustrerer kunnskapen til de minste om påske, har som mål å engasjere seeren til å oppsøke Kahooten og selv ta quizen.

Last ned en eller flere av filmene, og bruk disse sammen med en tekst som oppfordrer seeren til å ta kahooten. F.eks.:

"Kan du svaret? Test dine kunnskaper om påsken på www.kirken.no/påske".

Alt materiell kan også brukes lokalt.

Du kan også laste ned animasjonene og lagne egne poster til sosiale medier her.

• Vis påskearrangementer

Peker til skjerikirken.no

Etter Kahootens siste spørsmål får du opp et bilde hvor det står "Se hva som skjer i kirken der du bor og på nett på skjerikirken.no". Til slutt får du opp pallen med alle som har spilt spillet. Derfor er det veldig viktig at personer finner arrangementer i sitt område, og at menigheter over hele landet viser frem sine arrangementer på skjerikirken.no

Lær om hvordan menigheten kan bruke skjerikirken her.