Dramastykker fra Bibelen

Forskjellige
    Høvåg menighet og Svelvik menighet
    14.11.2018

Dette er en samleside med dramastykker! Har du ressurser å dele? Send en e-post til ressursbanken!

Bibeldrama og fortellinger

Fra Høvåg menighet:

Juleevangeliet
    Juleevangeliet er sentralt på julegudstjenester og skolegudstjenester før jul. I dette dramastykket møter vi Daniel og Leah som låner vekk stallen sin til Maria og Josef.

Juleevangeliet
    Dette dramastykket er skrevet for framføring på familiegudstjeneste på julaften. Stykket har en forteller og mange skuespillere, og et englekor som synger refrenget på Nå er den hellige time. Skrevet om til MANUS-format av Vidar Schanke, Bjugn menighet.

Nikodemus
    Kort dramastykke og preken om Nikodemus som blir nysgjerrig på Jesus og oppsøker han på natten.

Sauen som gikk seg bort + Den bortkomne sønn
    I denne prekenen (holdt på en utegudstjeneste) fortelles historien om sauen som går vekk fra gjeteren, og sønnen som går vekk fra faren - men som er ønsket tilbake.

Høsttakkefest
    Preken med flere bibelfortellinger, som viser at vi må være takknemlige for det vi har: Førstegrøden, Paulus, Priskilla og Akvilas, Lydia og menigheten i Makedonia.

Profetier fram til NT
    Dramastykke med besøk av ulike GT-personer og døperen Johannes. Avsluttes med at krybben blir bært inn. Holdt på Lys våken-gudstjeneste, fin start på adventstiden!

Juleevangeliet
    Samtale mellom prest og forteller, samtidig som skuespillet utspiller seg. Holdt på julaften på familiegudstjeneste.

Kristi himmelfartsdag og misjon
    I dette dramastykket får vi høre om Jesus og disiplene på Kristi himmelfart, NMS sin første misjonær og NMS sin første kvinneforening.

Jesus stiller stormen
    Enkelt dramastykke tilpasset 4åringer om Jesus som stiller stormen. Krever båt-kulisse.

Juleevangeliet
    I dette dramastykket om juleevangeliet, får vi med Maria budskapsdag, gjeterene og vismennene. Holdt på skolegudstjenste for barnetrinnet.

Kristi forklaringsdag
    Bibeldrama om Moses, Elia og disiplene som møter disse på fjellet sammen med Jesus.

Påskespill
    Et lengre dramstykke med mange skuespillere, om påsketidens dramatiske dager. Menigheten er med å synger på sangene.

Fra Svelvik menighet:

Den bortkomne sauen
    Dette er et drama/fortelling/lek i gudstjenesten om den bortkomne sauen, tilpasset små barn.

Skapelsen
    Preken om skapelsen, som forteller skapelseshistorien og viser den visuelt sammen med barna.