Positive

Samtaleopplegg for ungdom om etiske spørsmål med kontekstuell bibellesning

9-12, 13-15, 16-18
    Elisabeth Tveito og Estrid Hessellund
    29.11.2012

Positive

Positiv er blitt til på grunnlag av vedtak på Kirkemøtet 2003 og Ungdommens kirkemøte 2004 i Den norske kirke. Begge kirkemøtene vedtok at hiv & aids, stempling og global rettferd bør være sentrale temaer i alle kristne ungdomsmiljøer.

Positiv-heftet er:

• En håndbok for ungdomsledere
    • Et verktøysskrin som man kan plukke av
    • En hjelp til å ta opp temaer som angår ungdom: stempling, seksualitet, hiv&aids, global rettferd
    • En bok som knytter bibelfortellinger til det levde liv
    • En bok som legger opp til samtale, dialog og refleksjon uten å gi konkrete svar
    • En bok som kan gi informasjon og kunnskap, forståelse og respekt i møte med mennesker som er berørt av hiv & aids nasjonalt og globalt
    • En bok som kan inspirere til å markere Verdens aidsdag og la temaet bli integrert i gudstjenestelivet

Boka er utgitt på Verbum forlag, og utarbeidet av en arbeidsgruppe fra Aksept (Kirkens Bymisjon), Changemaker, Frelsesarmeen, HivNorge, KFUK-KFUM Global, Kirkerådet, Kirkens Nødhjelp, Norges kristne råd og KUI, Den norske kirkes nord/sør-informasjon.

Heftet kan lastes ned her.