Gamingpresten

Gamingpresten er en Youtubekanal om spill og tro for tweens!

Damaris
    19.11.2020

Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trosopplæring i Den norske kirke

GamingPresten

GamingPresten er en Youtubekanal som startet i mars 2020.

Den spillende presten Lars Ivar Bratsberg spiller og produserer spillelister som viser spillglede i trygge omgivelser! GamingPresten ønsker å være en tydelig motkultur mot den harde nettkulturen som finnes i de fleste gamingmiljøer. Det er en gamingkanal som ønsker å promotere spillglede, være et sunt forbilde på god nettkultur og legge til rette for samtaler om tro.

TweensCraft: Første prosjekt er 3 korte episoder for barn. Ved bygging og lek blir seerne med inn i Minecraft og i hver episode har vi ca 1 min undervisning om:

• Program 1: Gud og vår verden! Om Gud som skaper! (ca. 5 min)
      Hva er sammenhengen mellom Minecraft, Gud og verden? Gamingpresten, eller Kjellerstua som han kaller seg her, elsker å bygge spennende verdener i Minecraft. Det gjør kanskje du også? Vi skal se på en supersmelter, redstone basert giga furnace med waterstreams, minecarts og bamboofarm! Verken spillet Minecraft eller en verden i Minecraft, kan bli til helt av seg selv. Det må finnes en som har ideen, en slags kunstner, en skaper! Det får du høre mer om i denne episoden.
    • Program 2: Gud og Dinosaurer! Om tro og vitenskap! (ca 5 min)
      Hva er sammenhengen mellom Minecraft, Gud og dinosaurer? Kjellerstua prøver seg på en dinosaurmaskin som ender med å ødelegge hele villagen! Og han lurer på hvorfor det ikke står noe om dinosaurer i Bibelen? Burde det ikke stå noe om noe som er såå stort? Han snakker om Bibelen og vitenskapen. Det er spennende, det! Bibelen forteller ikke så mye om hvordan planter, dyr og mennesker er skapt, men mer om hvorfor vi er skapt! Det får du høre mer om i denne episoden! Og så tester vi ut en berg og dalbane!
    • Program 3: Gud og meg! Hvem er jeg? (ca 5 min)
      Hva er sammenhengen mellom Minecraft, Gud og meg? Når vi er i Minecraft kan vi være forskjellige avatarer, slik som Gamingpresten. Han kaller seg jo for Kjellerstua. I denne episoden bygger Kjellerstua et nytt slott til villagen, og fikser opp i det kaoset han laget i forrige episode. Men hvem er egentlig Kjellerstua-eller Gamingpresten? Hadde det ikke vært fint å se han på ordentlig? Se hvem han er egentlig er? Vi har alle sammen mange roller. Bror, søster, venn osv. Har du tenkt på hvem du og jeg egentlig er? Og hva er det som gir oss verdi? Bibelen forteller oss at vi er skapt i Guds bilde, at vi er elsket og villet av Gud! Det skal du få høre mer om i denne episoden! Kanskje du får et glimt av Gamingpresten også?

Se Tweenscraft-spillelisten på Youtube her

Tweencraft er del 3 av et prosjekt utviklet med midler fra Kirkerådet til bruk i tweensarbeid i menigheter og hjem.

NorseCraft: Andre prosjekt er en spillserie som heter Norsecraft. Her spiller GamingPresten på en Minecraft-server sammen med andre. De bygger en by i Minecraft og legger ut episoder som viser bygging/ideer, framgangsmåte og spilleglede. Minecraft sesong 1, Minicraft sesong 1 og Hungergames ligger også på spillelisten.

Se episoden på Youtube her

ChurchCraft: Tredje prosjekt er en Minecraft-konkurranse som heter ChurchCraft. Her kunne «byggelag» fra forskjellige menigheter og ungdomsarbeid melde seg på i konkurransen om å bygge den beste kirken i Minecraft.
    Denne fungerte veldig godt med 30 påmeldte menigheter. Det var kåring av en vinner basert på antall stemmer fra folk som gikk inn og stemte på de forskjellige forslagene som kom inn. Vinner var med i en episode av Hungergames.

Snakk om å være uenige: Fjerde prosjekt er under arbeid. Første episode kommer enten før jul eller ut på nyåret. GamingPresten og en ateist samtaler om forskjellige temaer som f.eks; hva skjer etter døden? Hva er tro? De har bygget et studio i Minecraft hvor samtalen foregår. Etter samtalen blir de med i Built Battle-et byggespill i Minecraft hvor de konkurrerer med andre spillere! Målet er å skape en arena hvor det er ok å prate om tro. Vi ønsker å fremme gjensidig respekt og vise at det er mulig å ha en god samtale selv om mennesker har forskjellige ståsteder, meninger og tro.