Webinar: Sammen som kirke i hele verden

Opptak av webinar 24. september kl 09.00.

voksne/familie
    1 time
    Kirkerådet
    24.09.2020
    23.10.2020

Koronapandemien tydeliggjør hvordan ting henger sammen i vår verden og er også en bevisstgjøring på at vi som norske kristne er del av et globalt felleskap som både beriker og forplikter.

Her er omtalen:

Torsdag 24. september kommer webinar del II om koronasituasjonen og hverdagen i den globale kirke. Vi får siste oppdaterte resultater fra Solidaritetsaksjonen «Sammen som kirke i hele verden» hvor 185 menigheter deltok. Et arbeid som videreføres gjennom lokalmenighetenes misjonsprosjekter.

Vi får ikke minst møte partnere og søsterkirker som står midt i i kampen mot korona: Bebeto Araujo nasjonal direktør for Misjonsalliansen i Brasil og Toromare Mananato assisterende generalsekretær for vår gassiske lutherske søsterkirke på Madagaskar (ca 4 millioner medlemmer og 150 års samarbeid med NMS). To land som er meget hardt rammet av Covid-19.

I Brasil dør det i underkant av 1000 mennesker i døgnet pga korona. Midt i dette står våre søsterkirker som håpsbærere med blant annet utdeling av munnbind, antibac og medisiner som Jesu forlengede armer til mennesker som har mistet sitt levebrød. Vi utfordres til å stå sammen med dem som del av den samme kirken.

Einar Tjelle vil informere fra Det lutherske verdensforbunds arbeid i koronapandemien og hjelpe oss til å se sammenhengen mellom dette og misjonsorganisasjonenes internasjonale samarbeid med blant annet lutherske søsterkirker.

Jørgen Haug fra Misjonsalliansens utenlandsavdeling og Arild Bakke mangeårig representant for NMS på Madagaskar vil også delta. Webinaret ledes av Knut Hallen, daglig leder i Samarbeid menighet og misjon. Det vil også bli mulig å stille spørsmål gjennom chatten.