ABV for trosopplæringsmedarbeidere i stabskontekster

Rapport fra Presteforeningens fagavdeling

voksne/familie
    Menighetsfakultetet, VID Vitenskapelige høgskole - Diakonhjemmet og Presteforeningens fagavdeling
    12.10.2016
    30.10.2023

Utviklet med støtte fra Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke.

Arbeidsveiledning for trosopplæringsmedarbeidere

Prosjektet «ABV for trosopplæringsmedarbeidere i stabskontekster» har undersøkt trosopplæringsmedarbeideres erfaring med deltakelse i arbeidsveiledning (ABV), med tanke på motivasjon, utbytte og refleksjon over hva som var bra og hva som kan bli bedre i denne typen veiledning for denne yrkesgruppen. Bakgrunn for prosjektet var bl.a. høy turnover i stillinger som trosopplæringsmedarbeidere og behovet for å utvikle profesjonell identitet og rolleforståelse hos trosopplæringsmedarbeidere. Det ble også gjort tilsvarende undersøkelse av forsøk med arbeidsveiledning i stabskontekster. Fire ABV-grupper deltok i undersøkelsen. Det ble innhentet data gjennom tre spørreskjemaer og fokusgruppeintervjuer.

Materialet er analysert og fortolket av forskerne Lars Johan Danbolt, Menighetsfakultetet, Hans Stifoss-Hanssen, VID Vitenskapelige høgskole (Diakonhjemmet) og Per Kristian Aschim, Presteforeningens fagavdeling.

RAPPORTEN inngår i serien Rapporter fra Presteforeningens fagavdeling.