Markering av skolestart i kirken MED IDEER FOR KORONATIDEN!
-
Beskrivelse
-
Planlegging
Planlegging
Hva er viktig å tenke på for å skape god trosopplæring for seksåringer? På denne siden finner du verdifulle pedagogiske og praktiske innspill til dette.
Å være skolestarter
Glede, uro, humor, lopper i blodet, selvstendig, størst, minst, følelser, omsorg, venner. Når barn begynner på skolen endres statusen deres. De går fra å være størst til å bli minst, og fra en identitet som barnehagebarn til skolebarn. Kirken kan bidra til å sette endring, avskjed og møte med det nye inn i en større sammenheng der Gud er med. Hvordan er skolestarterne og hva kan kjennetegne trosopplæring som passer for dem?Å gi rom for barnet
Noe av den viktige innsikten fra barneteologi og pedagogikk de siste årene innebærer at trosopplæring ikke bør sees som å overføre ferdigdefinert kunnskap til barn i trosopplæringen. Barn er subjekter, fullverdige mennesker og troende, som bør bli sett og hørt, få bidra og medvirke både praktisk og i samtale og andre uttrykksformer. Hva betyr det for trosopplæring for skolestartere?Foreldre og faddere
Foreldrene er også viktige i trosopplæring ved skolestart. Foreldre og barn kan ha ulike opplevelser av og følelser for skolestart, og foreldre kan involveres og ta del i opplegget på forskjellige måter. Og hvordan kan man involvere faddere?Tips fra skolehverdagen
Anledning for å invitere barna til kirken er skolestart. Derfor kan det være spennende for barna å knytte noen av aktivitetene til skolens form. - Innhold
-
Aktiviteter
Aktiviteter
Ressurser og materiell
Udelingsmateriell, ressurser, metodikk og sangforslag -
Kommunikasjon
Kommunikasjon
For å lage invitasjoner gå til trykksak.kirken.no
Logo
Last ned logo i pdf-format
Last ned logo i jpg-formatGrafiske element til brosjyrer
- Relaterte ressurser