Illustrasjonsfoto

Sosiale medier

Tips til hvordan jobbe effektivt på sosiale medier.


  • Beskrivelse

    Kirke på nett handler om å være kirke der folk er. Og folk er på sosiale medier. 

    Den norske kirkes strategi sier at kirken skal gi tilhørighet og skape gode møteplasser og fellesskap både fysisk og digitalt. Sosiale medier er viktige redskaper for å få det til.

    I denne ressursen finner du:

    • Introduksjon til ulike sosiale medier
    • Innledning til målgruppearbeid
    • Refleksjon om retorikk på sosiale medier
    • Slik finner du gode illustrasjonsbilder til bruk på sosiale medier
    • Slik kan kirken bruke Facebook godt
    • Planlegg innhold
    • Moderering av digitalt innghold
    • ...Og mye mer

    Klikk deg rundt i sidemenyen for å finne frem til ressursene.

    Finn overordnet strategi og råd rundt hele arbeidet med Kirke på nett her. 

  • Planlegging

    Sjekkliste god planlegging av arbeidet med sosiale medier i kirken

    Før du oppretter en konto

    • Prioritér. Hva skal din menighet overordnet synliggjøre i sosiale medier? Hvorfor?
    • Målgruppe. Bestem målgruppe, og vær konsekvent i å henvende deg til akkurat de i målgruppa.
    • Sosialt medium. Dere har bestemt målgruppe. Hvordan oppfører målgruppa seg på nett? Isåfall hvilket medium vil være det naturlige å satse på? Snakk og bli kjent med noen som er i målgruppa.

    Fordypning

    • Rask introduksjon til ulike soisale medier og kommunikasjonskanaler. Hvor treffer man ulike målgrupper? Se videoen her.
    • Filmen i linken over omtalar statistikk for nordmenn over 18 år. Trykk her for å sjå tala som gjeld for born og unge (9-18 år).

    Etter kontoen er opprettet

    • Bedriftskonto. Gjør kontoen din til en «bedriftskonto» slik at du kan følge med på statistikk og få viktig pekepinn på hvilke type innlegg som fungerer.
    • Sikkerhet. Pass også på å ha kontroll på passord og skru på trotrinnsverifisering der det er mulig.
    • Avklar ansvar. Kirkeverge/daglig leder i menighet/menighetsrådsleder er ofte juridisk ansvarlig redaktør for innholdet som publiseres på menighetens SoMe-kanaler. Andre i staben kan gjerne være operativ(e) redaktør(er) – ha ansvar for daglig drift
    • Avklar praktiske arbeidsoppgaver. Fordel ansvar blant medarbeiderne – hvem lager innhold? Hvem svarer på spørsmål i innboksen og følger opp det som har skjedd i kommentarfeltene? Kan vi involvere frivillige?
    • Snakk om det. Inkluder temaet i relevante møter. F.eks. ledermøtene, kanskje også i stabsmøtet og menighetsrådet?
    • Del erfaringer. Hva med å invitere til en jevnlig erfaringsdeling på tvers av menigheter/fellesråd en gang i semesteret?
  • Lag godt innhold

    Sjekkliste for å lage godt innhold

    Er språket ditt godt?

    • Hvordan skrive på sosiale medier? Se videoen.
    • Kan du formidle det viktigste i 1-3 setninger? Da unngår du «les mer» knappen. Hva kan fange oppmerksomheten slik at færre scroller forbi? Husk korrekturlesning om det er tekst.
    • Legg ut innhold det er lett å forstå. Unngå interne ord og «stammespråk», så folk ikke føler seg ekskludert. Følg med på hva ungdommene gjør, men ikke bruk og kopier ungdomsuttrykk og språk, det blir fort kleint.
    • Det er fort gjort å skrive «Velkommen til oss» eller «Vi ønsker deg velkommen til..» og lignende. Hvem er «vi» og «oss»? Er det staben i menigheten, er det menighetsrådet, er det hele menigheten? Ofte kan en løsning være å fokusere på «du»: «På søndag er du hjertelig velkommen til gudstjeneste!»

    Bilde/video

    • Hvilket bilde bruker du? Hva skal bildet kommunisere? Hvem har rettighetene til bildet, og er bildet innenfor personvernreglene? Les mer på kirken.no/personvern.
    • Tilsammen skaper bildene du bruker over tid et inntrykk av hvem kirken er og hvem kirken er til for. Er det tydelig gjennom bildebruken at kirken er mangfoldig?

    Finn gratis bilder

    Én klar målsetting

    • Hva skal den som ser innlegget gjøre? Dele innlegget, kommentere, like/trykke på en reaksjon, nevne noen i kommentarfeltet, trykke på lenken til nettsidene? Bestem deg for et «mål» med posten og lag den deretter.

    Bruk av hashtags

    • Emneknagger gjør at innhold med samme emne samles og er søkbare. I Den norske kirke brukes for eksempel #deletro og #gladikirken på Instagram og Twitter. 
    • Emneknaggen er bygget opp av symbolet # etterfulgt av et eller flere ord uten mellomrom.
    • Bruk noen få gode hashtags, ikke mange og tilfeldige. Du kan f.eks. bruke 3-6 som hovedregel.

    Lag innhold for å skape engasjement

    • Hvordan holder du kontakt med følgerne?
    • F.eks. kan en stille et spørsmål, lage en «poll»/avstemning, ha en konkurranse, eller andre ideer som gjør at posten «lever videre» utover informasjonen som gis.
    • NB: Om en post oppfordrer til handling/kommentar/dialog er det viktig at noen har ansvar for å besvare det som kommer i arbeidstiden.

    Følg opp responsen

    • Svar og responder på kommentarer og tilbakemeldinger! Å ikke bli sett når man legger igjen en kommentar kan oppleves trist, og ser ikke bra ut for de andre som ser feeden.
  • Steg for steg

    Konkrete steg for steg-veiledninger 

    YouTube

    • Teksting er viktig for at filmene skal være tilgjengelige for hørselhemmede - og de som skroller på mobilen uten lyd. Lær hvordan du tekster her

    Facebook

    Direktesending

    Teksting

    • Teksting er viktig for at filmene skal være tilgjengelige for hørselhemmede - og de som skroller på mobilen uten lyd. Lær hvordan du tekster her
  • Eldre ressurser

    Eldre ressurser

    På denne siden samles ulike ressurser som ikke er oppdatert i tråd med de sosiale mediene. De ligger likevel samlet her slik at du kan kikke på dem for inspirasjon og strategisk arbeid

    __________________

     

    Dokument: Hvordan oppføre seg på sosiale medier som ansatt i kirken? (2019)

    Bruk av sosiale medier og nettdebattforum som ansatt i Den norske kirke. Les forslag til retningslinjer og råd her

    Presentasjon: Hvordan jobbe effektivt med sosiale medier (2018)

    Les gjennom tips til hvordan jobbe mer effektivt med sosiale medier! Denne presentasjonen ble holdt av digital redaktør i Kirkerådet, Svend Ole Kvilesjø på Trosopplæringskonferansen 2018. Se alle de gode tipsene her.

     

    Intervju: Gode erfaringer med Instagram Stories

    – På Instagram møter jeg ungdommene der de allerede er og på deres premisser, forteller kateket i Hobøl og Tomter menigheter, Åshild Moen Arnesen.

    hobol.jpg

    Høsten 2018 begynte Moen Arnesen å bevisst bruke bildedelingstjenesten Instagram i kateketjobben. Hun hadde vært plattformen en stund, både privat og gjennom jobb, og kjente godt til bruken. Kateketen så muligheten til å kommunisere med konfirmanter og andre unge på en ny måte. Nå er Hobøl og Tomter menighet sine Instagram-stories en avgjørende kanal for å nå fram til de unge.

    – Jeg gikk noen runder med meg selv først. Skulle jeg som representant for kirken bidra til at ungdom bruker enda mer tid på sosiale medier? Så kom jeg fram til at siden de bruker så mye tid der allerede, er det en arena vi som kirke bør være på. Så får vi heller gjøre det på vår måte, og være en annen stemme enn mange av de andre de møter i sosiale medier, sier Moen Arnesen.

    Klar målgruppe
    – Jeg prøver og feiler hele tiden, bare så de er sagt! Og har lært mye på veien. Kontoen vår begynte som en generell Instagramkonto, med litt herfra og derfra om hva vi gjør i Hobøl og Tomter. Men den målgruppa som vi aller helst ville nå er ungdommene, de som allerede er på Instagram. Og de er ikke så interessert i vanlig «nytt fra menigheten»-stoff, forteller Moen Arnesen.

    Nå har hun ungdom som en klar målgruppe for Stories-bruken, og legger ut oppdateringer på den vanlige Instagram-feeden nokså sjelden.

    – Jeg ser at noen av de trofaste eldre i menigheten også følger oss på Instagram, og tenker at det sikkert bare er kjekt for dem å se hva som skjer i ungdomsarbeidet. De kan få informasjon om gudstjenester og hva som skjer i menigheten gjennom andre kanaler.

    – Blir fortere kjent
    Hobøl og Tomter menigheter har rundt 4.000 medlemmer. I underkant av 300 følger menigheten på Instagram, og i snitt 100 av dem får med seg kontoens Stories. Det er kateketen fornøyd med. Hun jobber bevisst med å få alle konfirmantene og ungdomslederne til å følge Instagram-kontoen, og sier ifra på foreldremøter, skriver «Følg oss på Instagram» i brev og invitasjoner og markedsfører kontoen på flere måter.

    Moen Arnesen er ærlig på at Instagram-arbeidet koster litt, både ved å gå grundig ut av komfortsonen og å bruke en del tid på det.

    – Jeg skjønner at dette kanskje ikke er for alle. Jeg filmer for eksempel meg selv og legger ut. Det føles kleint, men jeg tror at fordi jeg gjør det, så føler konfirmantene at de kjenner meg litt bedre. Det begynte et nytt konfirmantkull nå i høst, og det virker som de har blitt kjent med meg litt fortere enn tidligere, og jeg tror det henger sammen med instastories. Det er viktig at budskapet har en avsender, ellers blir det fjernt. I dette tilfellet er det meg, så derfor gjør jeg det på denne måten.

    Leste Markus sammen på Stories
    Å bruke Instagram aktivt til å kommunisere med konfirmanter og eldre ungdom handler om å være der ungdommene er, på ungdommens premisser, for å få fram budskapet vi har som kirke, forteller Åshild Moen Arnesen.

    Å være der på «ungdommens premisser» ser på Hobøl og Tomters Instagramkonto mest ut til å handle om hvilket språk og virkemidler som er mulig og vanlig på Stories, som videoer, stickers, avstemming og interaktivt innhold, der følgerne innimellom kan svare på spørsmål. Innholdet er det derimot godt gammeldags kateket-stempel på:

    – Det hender at jeg legger ut poster om tema vi skal ha i konfirmanttimen. En gang lagde jeg en story om Bibelen, og fortalte om et bibelvers jeg selv liker godt. En av konfirmantene hadde sett det og kommenterte det i timen. Da kunne vi snakke videre om det der.

    Kateketen spurte også om noen hadde lyst å lese Markusevangeliet sammen med henne på Stories.

    – Jeg tenkte at det ikke var så viktig at alle gjorde det, men ville bare fortelle at det går an å lese Bibelen slik, en bok om gangen. Det var faktisk 12-13 stykker som leste sammen med meg fra begynnelsen. Noen falt fra underveis, men målet at hvis noen bare åpnet Bibelen og leste litt, så var det mye mer enn de kanskje ellers ville gjort.

    (Se hvordan «samlesingen» foregikk under «Markus» i høydepunkter-samlingen på Hobøl og Tomter menighets Instagram.)

    – Unik mulighet
    – Jeg har også lagt en story hvor jeg viser at jeg noen ganger korser meg om morgenen. For meg er det en trygghet å ta med ut i dagen, og jeg ville tipse andre om at det går an å gjøre sånn. Vi som kirke har mye å hente i sosiale medier hvor vi kan vise frem slike kristne praksiser. På den måten bruker vi sosiale medier slik de er ment, som en relasjonsplass og et sted å dele fortellinger, mener Moen Arnesen.

    Hun mener Stories er en unik mulighet til å komme i kontakt med ungdom som ikke oppsøker kirken ellers.

    – Når jeg har lagt ut noe, kan jeg se hvem som har sett innlegget. Jeg ser at de som ikke kommer på menighetens ungdomsklubb, men som kanskje heller velger Netflix, gaming eller festing, også får med seg mye av det som legges ut. Alle disse har med seg mobilen i lomma, og det er gjennom den vi kan treffe de unge. Derfor må det jeg legger ut være noe som de har lyst til å se på, de er vant til å velge vekk og sveipe forbi. Det betyr at innholdet ikke må være for langt og ikke for kjedelig. Jeg tror også det er viktig at en person står bak, som man kan relatere til. Språket må ikke være distanserende, men heller litt personlig, direkte og inviterende. Det trenger ikke alltid se så fint ut, og innholdet må gjerne bryte fordommer om kjedelige kirkefolk og en fjern og høytidelig kirke. Jeg lar også noen av ungdomslederne ha «take over» av kontoen innimellom, det vil si at det er de som styrer kontoen under konfirmantleiren, for eksempel. 

    – Våg å trå feil
    Åshild Moen Arnesen understreker at hun selv gjør dette fordi hun synes det er kjekt.

    – Den som skal drive med dette må skjønne det litt og være på Instagram ellers også. Og man må drives litt av en spirit som sier «dette vil vi og dette har vi en mening med». Samtidig er det viktig å være raus med seg selv, våge å trå feil, og ikke legge press på seg selv for å poste ting ofte nok. Da forsvinner gleden og det kreative, og innleggene blir et pliktløp som fort gjennomskues.

    For de som lurer på om Instagram Stories er noe de skal prøve ut, har kateketen et enkelt råd:

    – Det er bare å hive seg uti det! Den norske kirke har så mange flinke kommunikatører: prester, diakoner, alle de som jobber med trosopplæring og andre ansatte. Å kommunisere på sosiale medier fungerer ikke så veldig annerledes enn ellers. Hva vil jeg si? Hvordan kan jeg si det? Du mister selvfølgelig den umiddelbare øyekontakten, men jeg tror man snart vil oppdage hva som funker og ikke. Test det ut! Og følg andre som er aktive på Stories, så kommer læringen fort.

    Se her: Hobøl og Tomter menigheters Instagramkonto

  • Relaterte ressurser