Illustrasjon: kirken.no

Kommunikasjon

SAMLESIDE: Gode råd og verktøy for tydelig og god kommunikasjon

voksne/familie
    Forskjellige
    18.06.2023
    19.06.2023

Illustrasjoner

Illustrasjoner til fri bruk

Bildene/illustrasjonene kan brukes fritt – med angivelse av Den norske kirke som kilde. Navn på fotograf/kunstner skal oppgis der det er angitt. Bildene er lisensiert under betingelsene i Creative Commons Attribution 2.5-lisensen.

Illustrasjoner knyttet til de enkelte breddetiltak finnes under det enkelte tiltak.

Ønsker du å laste ned høyoppløselig versjon, anbefaler vi at du høyreklikker på linken Høyoppløselig bilde og velger «Lagre mål som…».

Pinse

Palmesøndag

Oppstandelsen

Illustratør Lars Tothammer (må oppgis ved bruk)

Barn ved kirken (grønn)

Lekende barn

Illustrasjon: Ella K. Okstad (må oppgis ved bruk)

Musikk i kirken

Illustrasjon: Ingela Peterson (må oppgis ved bruk)

Noahs ark

Illustrasjon: Johnny Dyrander (må oppgis ved bruk)

Barn og bibel

Last ned:Høyoppløselig bilde

Barn og bibel – med bakgrunn

Livets tre

Barn i sirkel

Last ned:Høyoppløselig bilde

Konfirmanter

Leirbål

Tro, håp og kjærlighet

Snøbrett

Ungdom ved busstopp

Last ned høyoppløselig bilde

Sjøen

Last ned høyoppløselig bilde

Sangere

Last ned høyoppløselig

Kommunikasjon

I denne ressursen finnes det gode verktøy for kommunikasjonsarbeidet.

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.

Kommunikasjonsplan

Det er lurt å lage en plan for promotering av et arrangement. Last ned Kommunikasjonsplan for ungdomstiltak her, som et eksempel på plan.

Lage godt kommunikasjonsmateriell

Når en invitasjon sendes ut til et kirkelig arrangement, blir invitasjonen et møte mellom medlemmet og kirken. Det fins gode og dårlige måter å invitere på; i dette doumentet finner du noen enkle grep du kan gjøre slik at invitasjonen kommuniserer godt og enkelt.

God kommunikasjon

Kirken i Oslo har laget flere gode artikler om god kommunikasjon: når, hvor, hvordan og hvorfor skal man velge de stedene/tidspunktene man gjør? Her finnes også enkle og gode råd for bruk av ulike verktøy. Les mer her.

Illustrasjoner

Bruk illustrasjoner i kommunikasjonsmateriellet! I ressursen Illustrasjoner finner du mange forskjellige illustrasjoner og bilder som du enkelt og fritt kan bruke.

Andre bilder

Flere internettsider deler bilder som fritt kan brukes, f.eks pexels.com, pixabay.com og freeimages.com.

Logo

For mange trosopplæringstiltak er det laget egne logoer med tilhørende element. Disse kan lastes ned fra hver enelt ressurs, eller i en samlet mappe i her.

Logoer til Størst av alt - trosopplæring i Den norske kirke finnes i denne ressursen.

Hvordan bruke mediene?

Det er viktig å få omtalt kirkens aktiviteter i mediene, både de lokale og de større. Slik når vi bredt ut. Papir- og nettaviser, radio og TV er gode medspillere for menigheten. Å bli promotert i media er ikke så vanskelig som man skulle tro; i dette dokumentet finner du generelle og konkrete tips til hvordan det kan gjøres.

Personvern og opphavsrett

Les om personvern og opphavsrett på Den norske kirkes hjemmeside.

En mer synlig kirke

En bok av Oddbjørg Aasen Bjørdal: en lettlest innføring i kommunikasjonsarbeid. Boka er til hjelp til hvordan enkeltpersoner, menigheter og kirker kan bli synlige i sosiale media, tv, aviser og radio samt hvordan en bruker disse mediene. Boken kjøpes hos IKO-forlaget.

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy

Bilder til fri bruk

Maler og trykksaker

Slik logger du inn på design.kirken.no

• Strandflagg

Synlig både ute og inne

Strandflagg er anvendelige, særlig utendørs der de tåler både vind og regn, og blir synlige i små vindkast. Også inne kan strandflaggene gi synlighet for Den norske kirke. Strandflaggene bestiller dere selv hos en profileringsaktør. Malene er foreløpig kun på bokmål, men i to ulike fargevarianter.