Illustrasjonsfoto

Sosiale medier

Tips til hvordan jobbe effektivt på sosiale medier


  • Beskrivelse

    Sosiale medier

    Bruk sosiale medier aktivt i kirkens kommunikasjon!

     

    Gode erfaringer

    Les artikkelen "Gode erfaringer" i menyen, fra arbeid med Instagram i Hobøl og Tomter menighet. 

    Tips og triks fra kateket Åshild: 

    • Bestem målgruppe, og vær konsekvent i å henvende deg til akkurat de i målgruppa.
    • Gjør kontoen din til en «bedriftskonto» slik at du kan følge med på statistikk og få viktig pekepinn på hvilke type innlegg som fungerer.
    • Følg med på hva ungdommene gjør, men ikke bruk og kopier ungdomsuttrykk og språk, det blir fort kleint.
    • Legg gjerne ut noe som kan responderes på i Stories, det er fint å få folk i tale.
    • Ikke legg samme post på Stories og i feeden. Stories er stedet for det upolerte, og der du treffer flest unge. Feeden er for det mer statiske, og har ofte eldre lesere.
    • Lagre poster du vil ta vare på under Høydepunkt, så kan følgerne finne det igjen.
    • Våg å by på deg selv! Personlig relasjon er gull i ungdomsarbeidet, og gjør kommunikasjonen tydeligere og mer interessant.
    • Legg ut innhold det er lett å forstå. Unngå interne ord og «stammespråk», så folk ikke føler seg ekskludert.
    • Våg å prøve og feile! Det er av «feil» og det som ikke gikk slik det skulle at man lærer og blir god.
    • Prioriter å bruke tid på sosiale medier, men før timeregnskap/ha avtaler med arbeidsgiver som gir ryddige arbeidsforhold.
    • Svar og responder på kommentarer og tilbakemeldinger! Å ikke bli sett når man legger igjen en kommentar kan oppleves trist, og ser ikke bra ut for de andre som ser feeden.
    • Markedsfør kontoen! Snakk om den, og skriv kontonavnet i brev og invitasjoner.
    • Sosiale medier er maraton. Ikke gi deg i første sving. Bygg opp kontoen over tid.

     

    Hvordan jobbe effektivt

    Les gjennom tips til hvordan jobbe mer effektivt med sosiale medier! Denne presentasjonen ble holdt av digital redaktør i Kirkerådet, Svend Ole Kvilesjø på Trosopplæringskonferansen 2018. Se alle de gode tipsene her.

  • Gode erfaringer

    Gode erfaringer med Instagram stories

    – På Instagram møter jeg ungdommene der de allerede er og på deres premisser, forteller kateket i Hobøl og Tomter menigheter, Åshild Moen Arnesen.

    hobol.jpg

    Høsten 2018 begynte Moen Arnesen å bevisst bruke bildedelingstjenesten Instagram i kateketjobben. Hun hadde vært plattformen en stund, både privat og gjennom jobb, og kjente godt til bruken. Kateketen så muligheten til å kommunisere med konfirmanter og andre unge på en ny måte. Nå er Hobøl og Tomter menighet sine Instagram-stories en avgjørende kanal for å nå fram til de unge.

    – Jeg gikk noen runder med meg selv først. Skulle jeg som representant for kirken bidra til at ungdom bruker enda mer tid på sosiale medier? Så kom jeg fram til at siden de bruker så mye tid der allerede, er det en arena vi som kirke bør være på. Så får vi heller gjøre det på vår måte, og være en annen stemme enn mange av de andre de møter i sosiale medier, sier Moen Arnesen.

    Klar målgruppe
    – Jeg prøver og feiler hele tiden, bare så de er sagt! Og har lært mye på veien. Kontoen vår begynte som en generell Instagramkonto, med litt herfra og derfra om hva vi gjør i Hobøl og Tomter. Men den målgruppa som vi aller helst ville nå er ungdommene, de som allerede er på Instagram. Og de er ikke så interessert i vanlig «nytt fra menigheten»-stoff, forteller Moen Arnesen.

    Nå har hun ungdom som en klar målgruppe for Stories-bruken, og legger ut oppdateringer på den vanlige Instagram-feeden nokså sjelden.

    – Jeg ser at noen av de trofaste eldre i menigheten også følger oss på Instagram, og tenker at det sikkert bare er kjekt for dem å se hva som skjer i ungdomsarbeidet. De kan få informasjon om gudstjenester og hva som skjer i menigheten gjennom andre kanaler.

    – Blir fortere kjent
    Hobøl og Tomter menigheter har rundt 4.000 medlemmer. I underkant av 300 følger menigheten på Instagram, og i snitt 100 av dem får med seg kontoens Stories. Det er kateketen fornøyd med. Hun jobber bevisst med å få alle konfirmantene og ungdomslederne til å følge Instagram-kontoen, og sier ifra på foreldremøter, skriver «Følg oss på Instagram» i brev og invitasjoner og markedsfører kontoen på flere måter.

    Moen Arnesen er ærlig på at Instagram-arbeidet koster litt, både ved å gå grundig ut av komfortsonen og å bruke en del tid på det.

    – Jeg skjønner at dette kanskje ikke er for alle. Jeg filmer for eksempel meg selv og legger ut. Det føles kleint, men jeg tror at fordi jeg gjør det, så føler konfirmantene at de kjenner meg litt bedre. Det begynte et nytt konfirmantkull nå i høst, og det virker som de har blitt kjent med meg litt fortere enn tidligere, og jeg tror det henger sammen med instastories. Det er viktig at budskapet har en avsender, ellers blir det fjernt. I dette tilfellet er det meg, så derfor gjør jeg det på denne måten.

    Leste Markus sammen på Stories
    Å bruke Instagram aktivt til å kommunisere med konfirmanter og eldre ungdom handler om å være der ungdommene er, på ungdommens premisser, for å få fram budskapet vi har som kirke, forteller Åshild Moen Arnesen.

    Å være der på «ungdommens premisser» ser på Hobøl og Tomters Instagramkonto mest ut til å handle om hvilket språk og virkemidler som er mulig og vanlig på Stories, som videoer, stickers, avstemming og interaktivt innhold, der følgerne innimellom kan svare på spørsmål. Innholdet er det derimot godt gammeldags kateket-stempel på:

    – Det hender at jeg legger ut poster om tema vi skal ha i konfirmanttimen. En gang lagde jeg en story om Bibelen, og fortalte om et bibelvers jeg selv liker godt. En av konfirmantene hadde sett det og kommenterte det i timen. Da kunne vi snakke videre om det der.

    Kateketen spurte også om noen hadde lyst å lese Markusevangeliet sammen med henne på Stories.

    – Jeg tenkte at det ikke var så viktig at alle gjorde det, men ville bare fortelle at det går an å lese Bibelen slik, en bok om gangen. Det var faktisk 12-13 stykker som leste sammen med meg fra begynnelsen. Noen falt fra underveis, men målet at hvis noen bare åpnet Bibelen og leste litt, så var det mye mer enn de kanskje ellers ville gjort.

    (Se hvordan «samlesingen» foregikk under «Markus» i høydepunkter-samlingen på Hobøl og Tomter menighets Instagram.)

    – Unik mulighet
    – Jeg har også lagt en story hvor jeg viser at jeg noen ganger korser meg om morgenen. For meg er det en trygghet å ta med ut i dagen, og jeg ville tipse andre om at det går an å gjøre sånn. Vi som kirke har mye å hente i sosiale medier hvor vi kan vise frem slike kristne praksiser. På den måten bruker vi sosiale medier slik de er ment, som en relasjonsplass og et sted å dele fortellinger, mener Moen Arnesen.

    Hun mener Stories er en unik mulighet til å komme i kontakt med ungdom som ikke oppsøker kirken ellers.

    – Når jeg har lagt ut noe, kan jeg se hvem som har sett innlegget. Jeg ser at de som ikke kommer på menighetens ungdomsklubb, men som kanskje heller velger Netflix, gaming eller festing, også får med seg mye av det som legges ut. Alle disse har med seg mobilen i lomma, og det er gjennom den vi kan treffe de unge. Derfor må det jeg legger ut være noe som de har lyst til å se på, de er vant til å velge vekk og sveipe forbi. Det betyr at innholdet ikke må være for langt og ikke for kjedelig. Jeg tror også det er viktig at en person står bak, som man kan relatere til. Språket må ikke være distanserende, men heller litt personlig, direkte og inviterende. Det trenger ikke alltid se så fint ut, og innholdet må gjerne bryte fordommer om kjedelige kirkefolk og en fjern og høytidelig kirke. Jeg lar også noen av ungdomslederne ha «take over» av kontoen innimellom, det vil si at det er de som styrer kontoen under konfirmantleiren, for eksempel. 

    – Våg å trå feil
    Åshild Moen Arnesen understreker at hun selv gjør dette fordi hun synes det er kjekt.

    – Den som skal drive med dette må skjønne det litt og være på Instagram ellers også. Og man må drives litt av en spirit som sier «dette vil vi og dette har vi en mening med». Samtidig er det viktig å være raus med seg selv, våge å trå feil, og ikke legge press på seg selv for å poste ting ofte nok. Da forsvinner gleden og det kreative, og innleggene blir et pliktløp som fort gjennomskues.

    For de som lurer på om Instagram Stories er noe de skal prøve ut, har kateketen et enkelt råd:

    – Det er bare å hive seg uti det! Den norske kirke har så mange flinke kommunikatører: prester, diakoner, alle de som jobber med trosopplæring og andre ansatte. Å kommunisere på sosiale medier fungerer ikke så veldig annerledes enn ellers. Hva vil jeg si? Hvordan kan jeg si det? Du mister selvfølgelig den umiddelbare øyekontakten, men jeg tror man snart vil oppdage hva som funker og ikke. Test det ut! Og følg andre som er aktive på Stories, så kommer læringen fort.

    Se her: Hobøl og Tomter menigheters Instagramkonto

  • Nyttige sider og verktøy

    Nettsider

    Gratis bilder med fri bruk:

    Redigering av bilder

    Andre sider:

    • Prochurchtools.com - spennende artikler og podcaster om arbeid med tro på sosiale medier
    • buffer.com - skjemalegg innlegg til Instagram og twitter
  • Relaterte ressurser