
Kirkevalget – kommunikasjon
I denne ressursen finner du det du trenger for å kommunisere godt og bredt rundt kirkevalg, både i nominasjonsfasen (finne kandidater til rådene) og valg- og mobiliseringsfasen (motivere velgere til å avgi stemme). Informasjon til velgere om valget ligger på kirkevalget.no
-
Beskrivelse
Kommunikasjon om kirkevalg
I denne ressursen finner du informasjon og materiell for å kommunisere rundt kirkevalget i 2023.
Her er ressurser til ulike faser og med forskjellig fokus. Nominasjonsfasen dreier seg om å mobilisere medlemmer til å stille til valg. Kommunikasjonsressursene til denne fasen utformes primært til lokal bruk. Det vil utformes en nasjonal kampanje rundt digital forhåndsstemming, og dessuten en kampanje for å gjøre kirkevalget kjent og oppfordre alle medlemmer til å bruke stemmeretten.
I denne ressursen finner du blant annet:
- Logo-filer til kirkevalget
- Informasjon om valgkampanje
- Råd for nominasjonsfasen
I forbindelse med kirkevalget vil det bli sendt ut eget nyhetsbrev, det kan du melde deg på her.
Du som jobber med kommunikasjon i forbindelse med kirkevalget, er hjertelig velkommen inn i Teams-rommet Kirkevalg 2023 - kommunikasjon. Her kan du stille spørsmål og dele gode ideer.
-
Planlegging
Kommunikasjonsplan
Valgstyrene bør sette opp en plan for kommunikasjonsarbeidet i forbindelse med valget. Anbefalt frist for dette er 1. februar, men om valgstyret og staben kommer i gang med dette senere, er det også greit. Det viktigste er at det legges en plan for hvordan man skal nå ut med budskapet om at man trenger kandidater til listene, om at det er valg for alle kirkens medlemmer og tid og sted for forhåndsvalg og på valgdagen.
Her kommer to verktøy som kan tas i bruk i dette arbeidet, ett forenklet (utarbeidet av Oslo bispedømmekontor) og ett litt mer detaljert (utarbeidet av Kirkerådet):
- Enkel kommunikasjonsplan - sju spørsmål (pptx)
- Detaljert mal for kommunikasjonsstrategi og -plan (word)
Kirkerådet har laget en plan for kirkevalgkommunikasjon, ta gjerne utgangpunkt i denne når menigheten skal utforme sin plan.
-
Bilder
Bruk Den norske kirkes bildearkiv
På netttsiden design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.
I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Disse kan illustrere menighetens arbeid. Her er også illustrasjonsbilder fra møter i menighetsråd.
Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)
Slik logger du inn på design.kirken.no
Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.
-
Logo
Logo
Logo for 2023-valget ligger på design.kirken.no. Trykk her for å komme til siden med logoer.
Logo til kirkevalget 2023 er i hovedsak bygget på logoen som ble utformet til 2019-valget. Det er derfor mulig å gjenbruke materiell fra 2019, når det er uten årstall.
-
Nominasjonsfasen
Nominasjonsfasen
Nominasjonsfasen starter opp høsten 2022 og varer til 31. mars, som er fristen for innlevering av kandidatlister til både menighetsrådsvalg og bispedømmerådsvalg/valg til Kirkemøtet.
- Gjør kjent at menigheten leter etter kandidater til menighetsråd
- Benytt menighetsblad, hjemmeside, sosiale medier og lokalmedier
- Sett inn annonser i lokalavis etter kandidater til menighetsråd
- Løft fram positive og engasjerte tillitsvalgte og frivillige i intervjuer i egne kanaler eller ekstern media
- Bruk kunngjøringene i gudstjenesten til å fortelle om valget
- Legg gjerne lapper med utfordringer på kirkekaffebordene der det står litt om hva vervet innebærer
- Det sendes ut egne nyhetsbrev om kirkevalg, disse er åpne for alle å abonnere på, og de vil uansett sendes ut til postmottak i alle sokn og fellesråd, kirkeverger og kommunikasjonsansvarlige på alle nivå.
Kom i gang med nominasjonsarbeidet
Menighetsrådet er valgstyret, og det er dermed menighetsrådet som har ansvaret for kirkevalget. Dette innbærer gjennomføring og ikke minst å finne kandidater som takker ja til å stå på liste i høstens valg. På neste menighetsrådsmøte kan denne powerpointen benyttes til å komme i gang med arbeidet.
"Handout"
I tråd med valgkampanjen er det laget en mal for "handout" eller "flyer" som kan deles ut til personer som kan tenkes å stille til menighetsrådsvalg. Disse "handout"-ene kan tilpasses av menigheten, eller brukes slik de er satt opp. Materialet er tilgjengelig på design.kirken.no.
Menighetens egne nettsider og menighetsblad
Det er viktig at menigheten gjør kirkevalg og jakten på gode kandidater synlig på egne sider og flater. Trekk gjerne over artikler fra kirken.no-sidene om å stille som kandidat til valg til egne nettsider, eller enda bedre - lag en egen artikkel om menighetsrådsarbeidet og ambisjonene i egen menighet, til nett eller papir.
Det er laget to maler for artikler, der innholdet kan tilpasses menighetens arbeid og behov. En mal er kort og med mer rom for utfylling, den andre er en litt lengre variant, der menigheten først og fremst fyller inn menighetsnavn og kontaktinformasjon.
- Kort-artikkel med rom for mye lokal tilpassing
- Lengre artikkel der man fyller inn menighetsnavn
Video til rekruttering til bispedømmeråd/Kirkemøtet
Her vil det på mandag 23. februar komme video med fire medlemmer på Kirkemøtet som forteller hvordan det er å være en del av kirkens øverste styre. Videoen kan brukes på alle mulige digitale flater, og har som formål å få flere til å være kandidater i valg til bispedømmeråd og Kirkemøte.
Video til rekruttering av unge til menighetsråd
Borg bispedømmeråd har fått laget en video som har som formål å rekruttere unge til å sitte i menighetsråd. Videoen kan brukes av alle.
Nominasjonsvideoer fra Asker kirkelige fellesråd
Asker kirkelige fellesråd har laget en rekke videoer i forbindelse med nominasjonsfasen i kirkevalget. De ti videoene kommer i ulike lengde, fra 21 sekunder til seks minutter. Videoene informerer godt om kirkevalg, om hva menighetsrådets oppgaver er og hva som skjer i kirken.
Videoene kan være til inspirasjon i nominasjonsarbeidet. Enten kan menigheten lage video med egne menighetsrådsmedlemmer, eller videoene vises som de er, men husk da at den har sluttplakat fra Asker kirkelige fellesråd. Videoene er produsert av Bo Mathisen, på oppdrag fra Asker kirkelige fellesråd ved Jørgen Guntveit Svartvasmo js878@kirken.no
Nominasjonsvideo fra Tananger menighet
I Tananger har de laget en video for å nå ut til flere som kan tenke seg å sitte i menighetsråd. Videoen kan brukes av flere, og kanskje særlig til inspirasjon om man vil lage en til egen menighet.
Når kandidatene er på plass
Hvor, når og hvordan skal kandidatene presenteres ved valg til menighetsråd?
Offentlig presentasjon av kandidatene skal skje så snart som mulig etter at listene er innlevert, og senest 22. mai 2023. Kirkerådet oppfordrer valgstyret til å benytte muligheten for kandidatpresentasjon på kirkevalget.no. Det får man ved å legge inn utfyllende informasjon om kandidatene i valgmodulen, som deretter legges ut på nettsiden av Kirkerådet. Presentasjonen av kandidatene skal inneholde de opplysninger som finnes på valglisten, og bør også inneholde opplysninger om utdanning, yrke, verv i kirkelig, offentlig og organisasjonsmessig sammenheng, satsningsområder, samt bilde.
Man kan bruke skjema 3.1 Presentasjon av kandidatene til menighetsrådsvalg til dette formålet.
-
Nyhetsbrev
Kirkevalg-nyhetsbrev
Her vil alle utsendte nyhetsbrev om kirkevalget ligge. Du kan melde deg på for å få disse brevene her.
-
Printannonser
Printannonser
Du kan laste ned og legge inn menighetens navn i annonser til aviser, menighetsblad og andre trykte flater.
Malene finner du på design.kirken.no
Annonsetekst til Kunngjøring frist for innlevering av kandidatlister
I design.kirken.no ligger annonsemaler med tekst som kan tilpasses. Annonsene er særlig tilpasset avisspalter.
Dersom annonseringen gjøres i andre format, kan du her finne teksten i word-format, og den kan utformes etter egne behov.
-
Sosiale medier
Synlighet i sosiale medier
Du kan laste ned poster med "Vil du ha et godt råd?" på design.kirken.no.
Nasjonale annonsekampanjer i sosiale medier
Kirkerådet vil ha betalte nasjonale annonsekampanjer i forbindelse med forhåndsstemme-perioden og annonser som oppfordrer til å stemme på valgdagen(e).
Se "Kampanjeplan" under "Planlegging" i sidemenyen for å se hovedlinjene for kampanjen og hvordan menigheten kan dra nytte av de nasjonale annonsene
Kjøre lokale annonsekampanjer i Meta (Facebook og Instagram)
I tillegg til de nasjonale annonsekampanjene er det mulig å kjøre lokale annonsekampanjer i sosiale medier. F.eks er Meta (Facebook og Instagram) de mest brukte sosiale mediene i Norge og er gode kanaler for å oppnå bred rekkevidde i befolkningen.
Det er viktig å vite om at annonser som omhandler valg eller politikk – i dette tilfellet kirkevalg - har spesielle krav i Meta:
- bekreftelse av identitet
- en «Betalt av» -erklæring, for å kunne bli godkjent av Meta.
Bekreftelse av identitet
Alle menigheter, bispedømmer, fellesråd og andre aktører som skal ha betalte annonser på Facebook og Instagram om Kirkevalg må derfor selv bekrefte identiteten sin ved å sende inn et bilde av seg selv med ID-kort/pass, for å kunne kjøre kampanjen.
Her finner du fremgangsmåte for hvordan man bekrefter identiteten sin
Her finner du bakgrunn for hvorfor en må bekrefte identiteten sin
"Betalt av"-erklæring
Det må også opprettes en erklæring på Facebook-siden. Dette er noe kunden selv må fikse fra deres side, uavhengig om det er aktøren selv som kjøper annonsen, eller f.eks. et mediebyrå. Mer informasjon om dette, finner du her.
Lokale annonsekampanjer i andre sosiale medierOm du ønsker å bruke andre kanaler, eller finne et alternativ uten en godjenningsprosess slik Meta har, bør du utforske hva ditt behov er.
Norges tredje største sosiale medium er Snapchat. Snapchat krever ikke en slik godkjenningsprosess og har god dekning i den norske befolkningen.
- Relaterte ressurser
Kategorier
Spørsmål om denne ressursen? Ta kontakt med:
-
Seniorrådgiver, avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt
Siv Thompson 482 482 54 Klikk for å vise e-post