
Bryllup – Kommunikasjon
På denne siden finner du korte videoer til sosiale medier, bilder og verktøy for å optimalisere nettsider om vielse i Den norske kirke.
-
Alder
voksne/familie -
Laget av
Kirkerådet -
Publisert
07.06.2022
-
Beskrivelse
På denne siden finner du forslag til trykksaker som plakater og brosjyrer til kommunikasjon om bryllup. Her finner du også korte videoer til sosiale medier og bilder.
Vidoene, som ligger under menyvalg SOSIALE MEDIER, vises nasjonalt på Instagram, Snapchat og Facebook i juni 2022.
Klikk deg frem i sidemenyen for å finne aktuelle ressurser.
__
Søkerord på ressursbanken: Bryllaup, vielse, vigsel, vigsle, bryllup, drop in bryllup, drop in vielse
-
Bilder
Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy
I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.
I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)
På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)
Slik logger du inn på design.kirken.no
Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.
-
Nettside
Hva du bør tenke på når du skriver om bryllup på kirkens nettsider
- I undersøkelser om hvorfor folk i Norge velger bryllup i kirken, når de skal inngå ekteskap, peker svært mange på det vakre kirkerommet, tradisjon, at det er høytidelig og en viktig del av den norske kulturarven. Spill gjerne på dette i tekstene og bildene!
- En ting mange også er opptatt av er muligheten til å påvirke seremonien slik at den oppleves personlig. Hva er mulig i kirken eller kirkene deres? Har dere gode historier å fortelle, tradisjoner som står sterkt lokalt eller noen vakre bilder på personlig touch? Bruk det!
- De viktigste barrierene mot å gifte seg i kirken i dag, er å ikke være kristen, oppleveslen av å ikke ha verdier i tråd med kirkens verdier, at en ikke kjenner seg hjemme i kirken og at det oppleves gammeldags å gifte seg i kirken. Kan vi motbevise fordommene ved hjelp av tekst og bilder?
- Pass på å bruke å være bevisst på språkbruk som er i tråd med det folk søker på når de googler seg frem til informasjon på nett. Les mer om dette og hent ut konkret søkeordliste for bryllup på ressursen Søkeordliste.
-
I et innsiktsarbeid gjort av Kirkerådets ble det klart at de fleste har en hovedintensjon med å besøke kirkens nettsider – nemlig selve bestillingen av kirkelige handlinger. Det er derfor utrolig viktig at hvordan en bestiller bryllup er tydelig kommunisert på nettsiden.
Her finner du tekster du kan bruke
Bruk gjerne tekstene fra de nasjonale sidene. Du kommer til denne ved å klikke på Bryllup på forsiden av kirken.no eller gå direkte inn på kirken.no/bryllup.
Her er alle sidene du kan benytte tekster fra:
- Hovedsiden om bryllup
- Hvem kan gifte seg i kirken? Alle par er velkommen til kirkebryllup
- Derfor bør dere velge bryllupssermoni i Den norske kirke
- Hva er forskjellen på borgerlig og kirkelg vielse?
- Slik bestiller dere vielse i kirken
- Planlegg vielsen i kirken - steg for steg
- Slik planlegger dere en personlig seremoni til deres bryllupsdag
- Fornying av løftene i kirken
- Kirkeseremoni for dere som har giftet dere borgerlig
Husk på dette når du bruker tekstene:
- Tilpass tekstene til lokal bruk med enkle grep. F.eks. kan du endre tittelen "Bestill vielse i kirken" til "Bestill vielse i kirken i Bergen"
- Legg inn stedsnavn i titler, gjerne både i sidetittel og i underoverkskrifter
- Bruk overskriftsformatering "Overskrift 2" på alle underoverskrifter i artiklene og bruk gjerne stednavn også i disse, f.eks. holder det ikke å skrive "Bestilling" som en underoverskrift. Skriv det så det er selvforklarende. Slik: "Slik bestiller du vielse i Bergen".
- Ha med stednavn i URL. Eksempel på en nasjonal URL er https://kirken.no/nb-NO/bryllup-i-den-norske-kirke/bestille-vielse-i-den-norske-kirke/ mens lokal URL kan endres på denne måten: https://kirken.no/nb-NO/bryllup-i-den-norske-kirke-bergen/bestille-vielse-i-den-norske-kirke-i-bergen/
Slik kan du enkelt oppdatere kirkens nettsider
- Skriv tekster som ønsker velkommen! Gjør det klart på menighetens nettsider at par er velkommen til bryllup i menighetne og fjern utdatert informasjon.
- Synliggjør hvordan påmelding skjer. Legg påmeldingsinstruksjoner godt synlig på nettsiden og fjern utdatert informasjon.
- Tilfør nytt innhold på nettsiden din om nødvendig. Om du har tid, les over gammelt innhold og se om det som er viktigst å si nå er med på sidene deres.
- Optimaliser nettsiden. Du kan også søkeoptimalisere sidene som handler om bryllup på nettsiden. Enkelt forklart handler det om å gjøre innholdet på en nettside mer synlig i søkemotorer, som for eksempel Google. På denne siden finner du oversikt over de mest søkte ordene innenfor temaet "bryllup". Bruk disse ordene aktivt på menighetens nettsider!
Bruk bilder på kirken.no-nttside
Kirken.no-bruk: Benytter du kirken.no-nettside kan du trekke inn bilder fra Media/Mediearkivet fra mappen "TEMABILDER | Fri bruk | Redigeres av Kirkerådet". Bilder for konfirmasjon finner du i mappen Kirkelige handlinger undermappen Bryllup. Drar du inn bilder herfra, vil alternativ tekst følge bilde (alternativ tekst benyttes av personer som bruker skjermleser, blant annet blinde og svaksynte).
Kreditering: Bildene er til fritt bruk, husk å oppgi fotograf dersom oppgitt.
- I undersøkelser om hvorfor folk i Norge velger bryllup i kirken, når de skal inngå ekteskap, peker svært mange på det vakre kirkerommet, tradisjon, at det er høytidelig og en viktig del av den norske kulturarven. Spill gjerne på dette i tekstene og bildene!
-
Sosiale medier
Videoene under kan fritt lastes ned og brukes i promotering av bryllup i kirken. Videoene er produsert av Kirkerådet og kan brukes fritt i Den norske kirke i poster på sosiale medier eller i betalt annonsering. Alle på videoene og musikkskaper har godkjent bruken.
Last ned filmen
Klikk på link til ønsket format under. Under videoruta er det en "Download"-knapp. Trykk på den for å laste ned.
Videoene finnes i lengdene 10 og 6 sekunder. Fomatene som finnes er 4:5 (vanlig post-format i sosiale medier) og 9:16 (heldekkende skjerm på mobil – vanlig i stories).
Videoer i 4:5-format | 10 sekunder
Videoer i 4:5-format | 6 sekunder
Videoer i 9:16-format | 6 sekunder
-
Drop-in-bryllup
Drop-in-bryllup
Målet med drop-in-vielse (begrepet bryllup brukes siden det gir best søkeresultater i Google), er at folk som vil gifte seg får muligheten til det på en enkel og billig måte. Kirken er her for folk, når som helst i uken eller året. Ved en drop-in-bryllup knyttes samtidig kontakter med medlemmene og kirken viser at den er tilstede i det livet medlemmene lever også etter vielsen. Drop-in-bryllup ble første gang arrangert i Haug menighet og i Fredrikstad domkirke i forbindelse med den spesielle datoen 22.02.2222.
Valentinesdagen 14. februar er en fin dag å prøve ut om det er behov for et slikt tilbud.
Valentinsdagen kalles også kjærlighetsdagen og alle hjerters dag, og uansett navn, er det en fin mulighet til å løfte fram kirken som en bryllupsarena for alle.
Kommunikasjonsmateriell
Kort huskeliste til arbeidet
- Skriv om drop-in-bryllup på menighetens nettsider og i menighetsbladet.
- Bruk menighetens sosiale medier. Bruk gjerne animasjonen (se lenger nede) eller foto fra bildearkivet (se lenger nede)
- Prøv å få lokalavisen til å skrive om arrangementet.
- NB: I all informasjon må det komme fram at den eneste forberedelsen paret trenger å gjøre er å ta med prøvingsattest og forlovererklæring.
Materiell til sosiale medier
Last ned video her:
- Video i 4x5-format (post i sosiale medier)
- Video i 9x16-format (fullskjerm på mobil/story/reel)
Eksempel på postetekst i sosial medier
Hva med drop-in-bryllup på selveste kjærlighetsdagen 14. februar? Helt enkelt, like stort! Velkommen til xxxx kirke mellom klokken xx-xx!
Ta kontakt for praktiske spørsmål og påmelding, eller bare drop innom. Husk prøvingsattest og forlovererklæring.
eller denne posteteksten fra Nes kirkelige fellesråd:
Har dere lyst til å gifte dere på Valentines day? Vi søker par som vil gifte seg 14. februar. Dere må ha prøvingsattesten klar og være villige til å stille opp til bilder og et lite intervju. Vi er klare! Paret får et portrettfoto tatt av fotograf xxx xxxx til odel og eie! Ta kontakt med xxxx på kirkekontoret: nanv@navnesen.no, tlf. xxxxx
Bilder
Det finnes mange bilder av hverdagsbryllup i Den norske kirkes bildebank. Gå på design.kirken.no, logg inn og hent bilder til ditt bruk.
Relaterte ressurser
-
Drop-in
Kirken inviterer til ulike drop-in-tilbud. Finn lenker til ressursmateriell her.
-
Google, søkeord og SEO
Hvilke ord googler folk når de leter etter informasjon om kirken, kirkelige aktiviteter og tilbud og kristen tro? Og hvordan legger vi til rette for at folk skal finne det de søker etter? Her finner du søkeordlister og ressurser til søkemotoroptimalisering (SEO).
-
Kampanjer
En kampanje har for kirken mål om å spre informasjon til befolkningen og stimulere befolkningen til deltakelse i kirkelige aktiviteter. Finn informasjon om kommende kampanjer her.
-
Kommunikasjon som oppdrag
Vi som jobber i kirken kan bli bedre til å dele det som skjer, invitere inn i kirka og engasjere medlemmene våre. Det er utgangspunktet til Kommunikasjon som oppdrag, et opplæringsår i kommunikasjon for alle i staben.
-
Kommunikasjon
SAMLESIDE: Gode råd og verktøy for tydelig og god kommunikasjon