Kirken logo
Råd om bruk av kunstig intelligens

Råd om bruk av kunstig intelligens

Kunstig intelligens (KI) kan effektivisere hverdagen og er innebygget i mange av verktøyene vi bruker. I Microsoft 365 kan du bruke KI på en trygg måte når du er logget på med en jobb-bruker.

  • Publisert
    08.12.2023
  • Oppdatert
    26.09.2024
  • Beskrivelse

    Copilot for Edge er en chat-funksjon bygget på kunstig intelligens, som kan hjelpe deg med å utføre ulike oppgaver med å hente ut, sammenfatte og fremstille skriftlig informasjon. Copilot for Edge har et høyt sikkerhetsnivå og Microsoft beskytter dine data. Åpne chatboter som ChatGPT frarådes, fordi spørsmål du stiller og innhold du deler blir lagret og brukes til å videreutvikle chatboten.

    Har du pc med Kirkens lokale skrivebord finner du Copilot for Edge øverst til høyre i nettleseren Edge:  


    Jobber du på en pc uten Kirkens lokale skrivebord (KLS), kan du logge inn via nettadressen https://copilot.microsoft.com/ med din @kirken.no-bruker.

    Copilot for Edge (tidligere Bing Chat Enterprise), er ikke det samme som Copilot for Microsoft 365. Copilot for Microsoft 365 er ikke tilgjengelig på Kirkens lokale skrivebord.

  • Hvem kan bruke Copilot for Edge?

    Alle som har en Microsoft 365-lisens på jobb kan bruke Copilot for Edge. Husk at dine data kun er beskyttet hvis du er logget inn med en lisensiert jobb- eller skolekonto. Hvis du ikke er innlogget, vil Copilot samle inn dine data på samme måte som åpne chatboter som ChatGPT.

    Ser du det grønne symbolet «Beskyttet» øverst i chaten, kan du være trygg på at:

    • Informasjon som deles i chatten verken lagres eller deles med andre - i eller utenfor kirkens Microsoft 365-område
    • Innholdet krypteres – det «leses» ikke av Microsoft eller av utenforstående

    Du skal likevel ikke dele sensitive personopplysninger eller fortrolige organisasjonsopplysninger med Copilot for Edge. Det er fort gjort å bytte bruker eller logge inn med feil bruker, så kontroller at «Beskyttet»-symbolet vises før du skriver. 

  • Hva kan du bruke Copilot for Edge til?

    Copilot for Edge kan hjelpe deg med å sammenfatte og forenkle informasjon. Be den for eksempel om å:

    • Skrive invitasjon til aktiviteter
    • Lage et sammendrag eller forenkle lange tekster som ligger offentlig tilgjengelig
    • Lage illustrasjoner

    Hvis du har kontrollert at du er logget på med en lisensiert jobbkonto, der du ser Beskyttet-merket, kan du i tillegg bruke Copilot for Edge til å: 

    • Formulere svar på e-poster
    • Skrive møtereferater og andre sammendrag av internt, ikke-fortrolig, innhold
    • Lage forslag til møte-agendaer og innhold i presentasjoner

     

  • Hvordan får du gode svar fra Copilot for Edge?

    • Still presise spørsmål og skriv hele setninger
    • Får du ikke det svaret du ønsker, kan du prøve å omformulere spørsmålet ditt, eller be om mer informasjon eller forklaring
    • Forklar hva informasjonen skal brukes til: Hvem er avsender, og hvem er mottaker?

     

     

  • Hva bør du være oppmerksom på når du bruker Copilot for Edge på jobb?

    • Er innholdet beskyttet? Teknologien er i rask utvikling, og det er ikke alltid like lett å se om du er på en innlogget og beskyttet chat eller om du har blitt omdirigert til en åpen chatfunksjon. 
    • Vær kritisk. Copilot for Edge kan gi svar som ser ut som de er skrevet av et menneske, men svarene den gir kan være unøyaktige og i noen tilfeller usanne. Copilot for Edge er ikke en søkemotor, men en støtte for informasjonsbehandling.
    • Bearbeid alltid tekster produsert av Copilot for Edge, slik at ord og utrykk er tilpasset vår kontekst og verdier.
    • Vær åpen: Det er lettere for dine kollegaer å vurdere teksten din når de vet at den kommer fra Copilot for Edge. Bruker du bilder eller illustrasjoner fra Copilot for Edge må du opplyse om dette i bildeteksten. Eks: Foto: Kirkerådet/Generert av DALL-E (KI).
  • Status for Copilot 365 på KLS

    Copilot 365 er et verktøy som gir deg en kunstig intelligens-assistent i Microsoft 365-appene, dokumentene og samtalene dine. Det betyr for eksempel at den har tilgang til alle dine filer og dokumenter, epost og Teams og kan utføre arbeid du normalt gjør selv. For eksempel kan du be Copilot om å oppsummere en hel epost-tråd og utheve de viktigste gjøremålene. Copilot kan lese et lengre saksdokument og presentere innholdet i en PowerPoint. Den kan søke gjennom hele chatteloggen din i Teams og hjelpe deg med å sortere, analysere og vurdere det den finner. Her ligger også noe av utfordringen. Det er mulig å be Copilot om å vurdere kvaliteten på andres arbeid, eller tolke andre sitt humør eller arbeidsinnsats basert på de har kommunisert. Det betyr i praksis at den lager nye (potensielt falske) personopplysninger, og være et overvåkningsverktøy av ansatte.

    For å kunne innføre Copilot 365 kreves det at verktøyet settes opp riktig for å hindre misbruk, samt at vi sikrer organisasjonens data og personinformasjon som lagres på Teams, Sharepoint, Outlook og Onedrive med mer avanserte funksjoner enn det vi har i dag. Denne teknologien kan være et kraftig verktøy, men det må brukes på en etisk og forsvarlig måte. Derfor vil det være en større prosess å innføre Copilot i en kompleks organisasjon som Den norske kirke.   

    Vi har som mål å gjennomføre et pilotprosjekt for Copilot i 2025 for å høste erfaringer, men vi vet ikke per i dag når eller om dette verktøyet vil komme på Kirkens lokale skrivebord. 

    Ønsker du informasjon om pilotprosjektet kan du ta kontakt med produkteier for Kirkens lokale skrivebord. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

    Vil du lære mer om erfaringer med Copilot 365 kan du for eksempel høre på Datatilsynets podkast om NTNU sitt pilotprosjekt for Copilot 365 fra våren 2024 

Kontaktpersoner