Fadder

Foto: Sveinung Bråthen

Fadder

Konkrete tips og ressurser.

voksne/familie
    Kirkerådet med samarbeidspartnere
    01.04.2016
    11.04.2023

FADDER

Faddere har ikke bare oppgaven å være vitne til at barnet blir døpt. Faddere lover å være tilstede for barnet når det vokser opp.  Fadderen skal sammen med menigheten vise omsorg for den som er døpt og hjelpe den til å leve og vokse i sin kristne tro. Men faddere er ikke pålagt noe ansvar dersom det skulle skje foreldrene til dåpsbarnet noe.

Det varierer hvor mye faddere velger å engasjere seg. Noen faddere bor dessuten et stykke unna fadderbarnet sitt. Det er kanskje derfor en god idé at faddere og foreldre snakker sammen om hvilke forventninger man har til oppgaven.

Hva kan man bidra med som fadder?

Fadderen kan utgjøre en viktig ressurs for barnet knytet til oppfølging av dåpen. Mange synes det er hyggelig å gjøre en årlig markering av dåpsdagen. Noen velger å gi fadderbarnet en gave på denne dagen.

I tillegg til dette kan fadderoppgavene være å be for barnet og snakke med det om Gud, tro og kirken.

Faddere kan også orientere seg om hvilke trosopplæringstilbud menigheten har. På mange av disse inviteres faddere med. Slik kan faddere og barnet få et felles arena for opplevelser og erfaringer, knyttet til kirkens tilbud.

• Innhold

Å VELGE FADDER

Mange foreldre synes det kan være en utfordring å velge faddere. Mange har tradisjon for å velge barnets onkler og tanter eller annen familie. Dette kan absolutt være en god ide. De kan da være med å fortelle barnet om barnets røtter og historie. Det kan også være fint å velge venner som foreldrene ønsker at barnet kan ha kontakt med resten av livet. Familie er jo der uansett, så det å velge faddere blant venner kan man se på som en mulighet til å utvide kretsen av spesielle personer for barnet.

Hvem kan være fadder? Fadderen må være over 15 år, tilhøre Den norske kirke eller annet kristent trossamfunn, og være positiv til barnedåp.

Gudmor/gudfar Alle faddere stiller likt, men i gamledager var det en folketradisjon at gudmor/gudfar var den av fadderne som eventuelt bar barnet til dåpen. Mange opplever det som en ærefull og sterk opplevelse å få bære barnet fremfor Gud. Foreldrene kan også selv bære barnet til dåpen.

Fadderoppgaven Faddere lover å være med å være tilstede for barnet når det vokser opp. Være med å be for barnet, fortelle og snakke med det om Gud og legge til rette for at barnet kan komme til nattverd og høre om Gud. På denne måten er faddere med å utgjøre en ressurs for barnet. Faddere er derimot ikke pålagt noe ansvar dersom det skulle skje foreldrene til dåpsbarnet noe.

Ulike forventninger til fadderrollen Det varierer hvor mye faddere velger å engasjere seg. Noen faddere bor dessuten et stykke unna fadderbarnet sitt. Det er kanskje derfor en god idé at foreldre og faddere snakker sammen om hvilke forventninger man har til oppgaven.

MARKERING AV DÅPSDAGEN HJEMME
    (for foreldre)

Årlig markering av dåpsdagen kan være en hyggelig tradisjon å ha. Dåpsdagen kan feires enkelt eller stort. Det kan feires bare ved å tenne dåpslyset, og ved å la barnet få bestemme middagsmenyen den dagen. Barnet kan også få en gave, – eller en opplevelse.

Invitere faddere? En annen fin ting kan være å invitere faddere til denne dagen. Mange har jo familie som faddere. Da kan det være fint at barnet får et forhold til at nettopp disse er noe mer enn familie – ”De er også faddere for meg! Disse har mine foreldre spesielt valgt til meg. De har sagt ja til å være der for meg når jeg vokser opp!”. Og er det ikke familie som er valgt til faddere, kan det hende de setter pris på å få tips om hva som er ønskelig at de skal gjøre for dåpsbarnet. Mange faddere er usikre på nettopp dette.  La gjerne fadderne få fri fra jul og bursdag om de ikke har spesielle ønsker om det – barnet får ofte så mange gaver de dagene uansett. La heller fadderne komme med en gave eller annen overraskelse på dåpsdagen. Det er alltid godt å bli gjort stas på, enten man er liten eller stor – se at det er mange som bryr seg om en og passer på en! Man kan lage en enkel kake, så kan man snakke med barnet om dåpen og hva foreldre og faddere tenkte om det, og den samtalen forandrer seg jo ettersom barnet vokser. En fin anledning både for barnet, foreldre og faddere til å sette seg ned og være sammen.

FADDERBØNN

Nedenfor er eksempler på bønner man som fadder kan be for fadderbarnet ditt. Om en vil kan en skrive ut bønnen og fylle ut den tomme linjen med fadderbarnets navn.

Kveldsbønn

Kjære Gud, takk for at du alltid hører når vi ber. I dag ber jeg deg for __________. La din velsignelse hvile over henne/ham. Velsign henne/ham nå når hun/ham sover. Gi henne/ham gode drømmer og god hvile. La henne/ham kjenne at du er nær. Hjelp meg å være der for henne/ham og hjelp oss til å utvikle en stadig nærmere relasjon sammen, både til deg og til hverandre. Jeg legger fadderbarnet mitt og meg selv i dine hender. Amen.

Morgenbønn

Gode Gud, takk for en ny dag. Takk for ditt nærvær også denne dagen. Jeg ber om at du holder din beskyttende hånd over __________ denne dagen. Vær nær henne/ham i barnehagen/på skolen/på ferie/… og vern henne/ham fra skader og ulykker. La din velsignelse følge henne/ham i dag og alle dager. Hjelp meg til å stadig huske på __________ både i bønn og i handling. Jeg legger oss begge i dine hender. Amen.