Bli med på digital fagdag om likestilling, inkludering og mangfold

Alle ansatte i Den norske kirke er invitert til interaktiv TV-sending 24. oktober.

Bli med på digital fagdag om likestilling, inkludering og mangfold
Publisert 25. september 2024
Oppdatert 25.09.2024

– Målet er å ta tematikken ned på bakken og inn i på menighetskontorer og stabskontorer. Vi kommer til å gå inn mange forskjellige problemstillinger, og vi håper å kunne gi faglig input samtidig som vi stimulerer til motivasjon, refleksjon og samtale, sier avdelingsdirektør i Hovedorganisasjonen KA, Ingrid B. Tenfjord.

Årets LIM-fagdag (LIM = likestilling, inkludering og mangfold) for Den norske kirke produseres av KA med finansiering fra Kirkerådet, og finner sted 24. oktober fra kl. 09.00 til 12.00.

– Håper på gode samtaler

Fagdagen arrangeres som en TV-sending fra TVLs studio i Oslo, og alle ansatte i Den norske kirke er invitert. Særlig oppfordres verneombud, tillitsvalgte og arbeidsgiverrepresentanter til deltakelse. Sendingen vil tolkes til tegnspråk.

Blant temaene som blir berørt er disse:

• Akseptabel sjargong på arbeidsplassen i kjølvannet av #metoo
  • Forskning og erfaringer knyttet til inkludering av arbeidstakere som er gravide eller i foreldrepermisjon
  • Samisk kirkeliv
  • Tilrettelegging for ansatte med funksjonsnedsettelser
  • Den norske kirkes arbeid med likestilling, inkludering og mangfold

– Vi oppfordrer stabene rundt omkring til å følge sendingen sammen så langt det er mulig. Vi har lagt inn pauser mellom bolkene, og håpet er å få i gang gode samtaler lokalt, sier Tenfjord.

Panel i studio

I studio stiller blant andre kirkerådsdirektør Ole Edvard Wold-Reitan, arbeidslivsforsker Cathrine Egeland, prest for samisk kirkeliv Caroline Hauglid-Formo og KA-fagdirektør Øystein Dahle. I tillegg blir det korte bolker med fagopplæring, samt flere forhåndsinnspilte innslag knyttet til ulike sider av LIM-arbeidet.

På fagdagen blir det også live panelsamtale, der kirkeverge John Grimsby, stiftsdirektør Anne Sofie Rosenvinge, Anna Grønvik fra Presteforeningen og Bjarne Kjeldsen fra Fagforbundet skal drøfte og ta stilling til spørsmål og dilemmaer som berører LIM-tematikken. De som følger sendingen direkte vil også få si sin mening på skjermen.

Fagdagen er gratis, og påmelding skjer her. Velkommen!