Vi bygger ett lag - kirkefaglig samledelse i Borg

Samledelse kom til kirken som et begrep i forbindelse med kirkelig organisering. Nå har samledelse blitt et viktig begrep og mål, mye fordi det fører kirkens ledere tettere sammen i dialog for å finne nye måter å samarbeide og utnytte store potensialer som finnes. Samledelse fører til en mer helhetlig måte å være arbeidsgivere og kirke på.

Vi bygger ett lag - kirkefaglig samledelse i Borg
Publisert 27. september 2024
Oppdatert 27.09.2024

I Borg har arbeidsgivere sammen vært fremoverlente og tatt flere initiativ til samledelse etter kirkemøtesakene om kirkelig organisering siden 2022. Denne saken er et utdrag fra deres artikkel her. Takk til Borg for at vi får spre nyheten om de spennende prosjektene!

Det er startet opp tre pilotprosjekter i 2024. Prosjektene omhandler samledelse; en felles nyansattdag, felles HMS-kurs og felles OU-dag.

I Kirkemøtesak 10/22 om ny kirkelig organisering, legges det føringer og retningslinjer som beskriver økt samarbeid på tvers i bispedømmene og fellesrådene i kirka. Vi kan videre lese at målet for samarbeidet skal være at det blir lagt til rette for bedre kvalitet i utøvelsen av arbeidsgiveransvaret, bedre arbeidsmiljø og mer effektiv bruk av de samlede ressursene. Og med disse tydelige målene som referanse, er det spennende arbeid å utvikle tiltak som svarer.

Vi har i løpet av 2024 startet opp tre nye pilotprosjekter på dette området, en felles nyansattdag, ett felles HMS-kurs og felles OU-dag. Vi finner stadig flere arenaer å drive samledelse på i Borg, og alle tiltakene er godt forankret i Borg arbeidsgiverforum før gjennomføring.

Nyansattdag

Den 30. august ble det arrangert felles samling for nyansatte i Borg fra fellesrådene og rettssubjektet Den norske kirke (rDnk). På denne samlingen deltok det seks ansatte fra ulike fellesråd og fire ansatte fra rDnk. Dette var første gang vi gjennomførte en felles samling, noe som har vært etterspurt tidligere fra fellesrådene. Tilbakemeldingene er jevnt over positive, det oppleves naturlig å ha en felles samling og at det er noe som bør fortsette.

Felles HMS-kurs

I september og oktober i høst arrangerer KA, Oslo og Borg bispedømmer felles HMS grunnopplæring, 40 timers kurs. Kurset er delt i to bolker, fordelt over fire dager. Dette er første gang ledere og vernetjenesten i fellesråd og rDnk samles til felles HMS-kurs. Det er påmeldt 21 deltakere, hvor elleve er fra rDnk og ti er fra fellesrådene. Det er sytten deltakere fra Borg og fire fra Oslo. Tilbakemeldingene har så langt vært gode.

Felles OU-dag

OU står for «opplæring og utvikling» og målet er å gi økt fagkompetanse til medarbeidere, og å bidra til felles kunnskap om og forståelse for avtaleverket blant arbeidsgivere og arbeidstakere.

30. mars ble det arrangert en fagdag for tillitsvalgte og vernetjeneste med temaet «rammer og regler for arbeidsforholdet i Borg». Denne fagdagen var for proster, kirkeverger, vernetjeneste og tillitsvalgtei bispedømmet og fellesrådene. På fagdagen var det 65 påmeldte, og responsen var god. Vi har planer om å gjennomføre en tilsvarende dag i 2025.

Selv om OU-midlene er separate for fellesråd/menighetsråd og rDnk, viser denne piloten at det er mulig å forene arbeidstakere fra ulike arbeidsgivere og at det har en verdi med tanke på samledelse. Dette er et bidrag til en mer enhetlig organisasjon. Vi tror dette er veien å gå i det videre arbeidet med organisasjonsutviklingen.

Har du noen tanker, innspill eller en historie vi kan få løfte frem om hvordan dere har gjort noe liknende? Vi vil gjerne høre fra deg! Send en e-post til Ingeborg Dybvig, ID933@kirken.no.